tiistai 14. maaliskuuta 2023

Lehtituki junnaa ja kirjailijaliitto lupaa pienen palkkion

 



Hej, nyt se mitä piti sanoa Helsingin kirjamessuilla 2022 on julkaistu Kaltiossa 1/2023. Esseen jatkona ovat messuttelujen Jälkisanat sekä Näköalan valokuvarunoja ja uusia kirjailijakuvia, jotka liittyvät Oulun kirjallisuuden talon näyttelyyn 3.3.-25.3.2023.

Esseiden yhtä hyvin kuin valokuvarunojen julkaisemiseen en ole löytänyt liikaa kanavia. Tuskin yhtä, joka edes vastaisi sähköpostiin, joten kiitos kuuluu tällä kertaa Kaltion päätoimittajalle Paavo J. Heinoselle.

Ahtaassa raossa rimpuilevat myös kulttuurilehdet. Heinosen pääkirjoituksen otsikko onkin ”Ajattelen koko ajan rahaa”. Kun kulttuurilehtituki junnaa vuoden 2006 tasolla ja tukieurot valuvat valtio-omisteisen Postin kirstuun, mitä tapahtuu kun seuraava kulttuuriministeri lyhentää valtion velkaa vaikka vain muutamilla tuhansilla euroilla.

Suomen Kirjailijaliittokin valmistautuu kiristyksiin. Liiton lehti Kirjailija 2/2023 keskittyy konflikteihin ja sotaan, joista kaivataan tekstiä. Jäsenkirjeen mukaan kirjoituksessa saa olla korkeintaan 2000 merkkiä ”ja siitä maksetaan pieni palkkio”.

Kun kirjailijoiden ammattiliittokin tarjoaa vain pientä palkkaa, siitä on hyvä ottaa esimerkkiä niin nyt kuin tulevina aikoina.

JK 

Kirjoittajayhdistysten Talvipäivillä esittelen näyttelyä Näköala Haminavuorelle Oulun kirjallisuuden talossa (Hallituskatu 9) perjantaina 24.3. klo 18.00.

lauantai 11. maaliskuuta 2023

Romaani Venäjän metsästäjät ilmestyy kesäkuussa 2023

 




Kesäkuussa ilmestyvä romaani kertoo Venäjästä ja kolmen miehen työmatkasta Kominmaalle. Erämies, konsultti ja tutkija lähtevät Komiin, jossa hirvien tarhaaminen onnistui jo Neuvostoliiton aikaan. Tarhaustaitoja tarvitaan hullun lehmän taudin uhatessa Suomen hirvieläimiä.

Hirviyrityksen lisäksi Venäjän metsästäjissä kuvataan perinteisiä komilaisia metsästystapoja romaanin alaotsikon Eräurheilua Kominmaalla mukaisesti. Kertojan näkökulma on konsultti Pekka Pakkalalla, ja romaani tapahtuu Vladimir Putinin jälkeisessä vallan siirron ajassa.

Uusi aika tarjoaa jälleen yritysmahdollisuuksia, kun Ukrainan erikoisoperaation talouspakotteet hellittävät. Pimeys kirkastuu aitovenäläiseksi kulta-ajaksi lupaavat uuden Venäjän, Novoimperiumin, vallanpitäjät.

Suomalais-ugrilaisiin kansoihin olen tutustunut Venäjän-matkoillani. Ensimmäisen kerran tapasin ugrikirjailijoita Viron Lohusalossa 1996 ja sen jälkeen olen vieraillut Udmurtiaa lukuun ottamatta kaikissa ugritasavalloissa. Olen ollut mukana myös M. A. Castrénin seuran ja Suomalais-ugrilaisten kirjallisuuksien AFUL:n hallituksissa.

Komissa olen päässyt käymään vuonna 1997 ja 2017, joten eräkirjallisuuden perinnettä jossain määrin murtava teos on hakenut muotoaan useampia vuosia. Isona apuna matkan varrella on ollut Paula Kokkonen, joka opetti suomea Syktyvkarissa ensimmäisen Komin-vierailuni aikana.

torstai 2. maaliskuuta 2023

Oulun näyttelyyn 27 uutta kirjailijakuvaa

Iisalmessa näyttely Näköala Haminavuorelle päättyy perjantai-aamuna 3.3., ja iltapäivällä nostan kuvat seinälle Oulun kirjallisuuden talossa (Hallituskatu 9).

Oulun näyttelyn uutuutena on 27 kirjailijakuvaa vuosilta 1980–2010. Tampereen Laiku-gallerian toukokuun näyttelyä jäivät odottamaan mm. Satu Hassin, Martti Joenpolven, Jyrki Lehtolan ja Ilpo Tiihosen mustavalkeat vedokset.

Kirjoittajayhdistysten Talvipäivillä Oulussa esittelen kirjallisuuden talon näyttelyä perjantaina 24.3. klo 18.00. Talvipäivien ohjelma löytyy täältä.

torstai 23. helmikuuta 2023

Liite Iisalmen valokuvarunojen näyttelyyn

Näköala Haminavuorelle Iisalmen kultturikeskus 1.2.-3.3.2023


Työpäiväkirjasta 1981

Tiivistelmä kesäharjoittelusta Savon Sanomien Iisalmen aluetoimituksessa
Oriveden Opiston kulttuuritoiminnan linjalle työkautena 1981–1982

To. 1.5.1981

Jutut oli saneltava purkajalle Kuopioon, kun näyttöpäätteet saivat lämpöhalvauksen.

Ke. 27.5.

Kiuruveden herättäjäjuhlien jutusta kuvat hävinneet salaperäisellä tavalla, samoin alttaripiirros. Harmi, hyvä kuva meni. Pelle Miljoonan kuvien kehittäminen ja jutun rustaaminen.

Ma. 1.6.

Pellen juttu lehdessä lauantaina lehdessä: otsikko muutettu ja homohommat poistettu.

Ke. 3.6.

Juttu lehdessä surkean kuva kera, johtuen huonoista kehitteistä… Vakitoimittaja Väinö Tuomainen, ilmeisesti kuvaekspertti täällä, tuli lomalta ja aloitti uudistamalla litkut.

”Ongelma ei ole poistunut, vaan vaihtanut paikkaa”, totesivat konstaapelit Tauno Kinnunen ja Seppo Turunen.

Tänään Savon Sanomien porukka juhlii jollain poliisien majalla, juo ja syö makkaraa.

To. 4.6.

Krapulapäivä. Ylä-Savon ammattikoulutuksen kuntainliiton liittovaltuuston kokouksen sanahirvilöistä juttua. Illalla kuuntelemaan Tuuliajolla kiertuetta Kuopioon.



Su. 14.6.

Sotaveteraanit juhlivat Iisalmessa ja niitä pitää kuvata sateessakin.

Ma. 22.6.

Kaikki on lomalla ja pitäs hoitaa koko puljua, muttei tiedä miten, tahtoo tulla isoja tuppoja… ja tulee kuulemma tappiota joka päivä.

Ti. 23.6.

Eräs toimittaja jossain verkonlaskussa, vaikka pitäisi hoitaa kunnanhallituksia yms.

Su. 28.6.

Kuvateksti etusivulla:

”Kaksi kappaletta neliviikkoisia hanhia on saapunut 4H-neuvoja Marjaana Malisen mukana Räihänmäkeen. Kuusivuotias Veli-Matti ja neljätoistavuotias Päivi vaikuttavat hieman epäileviltä uusien kesäeläinten suhteen, mutta isäntä maanviljelijä Antti Räihä vaikuttaa sitäkin tyytyväisemmältä; possun sijasta ensi jouluna syödään hanhea.”



Ti. 30.6.

Tänään tuli palkka, peruspalkka jotain 3200/kk.

Pe. 3.7.

Kaavilla, teosofeja. Ongelmana ettei saanut julkaista, että aikoivat vuokrata Mikko Niskasen Käpykolon tulevaksi Teosofiseksi kulttuurikeskukseksi.

La. 11.7.

Juttujen perässä autolla 400 km.

Ti. 14.7.

Pyhäjärven Kihupäivien jutusta tuli vastinetta Marketta Viitalalta, jotta onhan sitä kulttuuria meitin kunnassa, turha sitä on morkata, puutetta nimittäin.

Ti. 21.7.

Uutispäällikkö Reka Myöhänen kartoittaa kesätoimittajia ja niiden ensi talven puuhia… Kehui minun tehneen niin hyvää työtä Ylä-Savossa, että Pyhäjärveltä asti soitellaan.

Ke. 29.7.

Iisalmen ilmeen valmistelua.

Ma. 3.8.

Aamulla klo 10.00 Hotelli- ja ravintolaväen kesäpäiville Seurahuoneelle. Muka virkistävät urheilukisat. Kännissä koko jengi.

Ti. 4.8.

Illalla soitteli taas kunnallisneuvos Kärkkäinen Kiuruvedeltä ja toivoi sukukokouksesta juttua lehteen, koska oli kahden palstan ilmoituskin lehdessä. Vuoropäällikön toteamus: sukukokouksia, perkele, niitä on joka päivä. Hiljeni kun kerroin, että kunnallisneuvos pyysi…

Ke. 5.8.

Tänään uutinen kulttuuriin teosofien Niskasen Käpykolon vuokraamisesta.

To. 6.8.

Ilta-Sanomissa, kuten arvata saattoi, sivun juttu Niskasen Käpykolon vuokraamisesta. Kumminkin SS:ssä ensin.

La. 8.8.

Juhani Ahon kunniaksi, kun kuoli 60 vuotta sitten muistotilaisuus. Tylsää ja niin oli jutun tekeminenkin.

Ma. 10.8.

Pääsykoe Tampereella.

 

Kuopiossa 1.2.2023

Jouni Tossavainen

keskiviikko 15. helmikuuta 2023

Valokuvaruno ”Kuusimetsän sinikammari”

 


Kirjastosta saatu Nuori Aaro (2022), Pekka Tarkan runoilija Hellaakoskesta laatima elämäkerta, ja sen jälkeen kerrattu kootut Runot (1977) kuuluvat runon taustaan.

Tarkan kirja loppuu Jääpeiliin (1928). Toivottavasti saadaan toinen osa, josta selviää, miksi runoilija vaikeni 13 vuotta erinomaisen ellei parhaan kokoelmansa jälkeen. Jääräpää hän oli jo syntyessään, joten vaikeneminen onnistui tarvittaessa.

Nuori Aaro oli myös vihainen, raivokas kriitikko, viinamäen- ja naistenmies, jonka pään Wäinö Aaltonen ikuisti Savonlinnan sankaripatsaaseen 1921. Yhtä hyvin hänet ja varsinkin vaimonsa, Aaltosen siskon Lempin, tuo mieleen Aleksis Kiven patsas Runoilija ja muusa Tampereen vanhan kirjastotalon edessä.

Valokuvarunon kuva on otettu Tervossa Pekkalan savusaunan ikkunasta talvella 1985. Väridia olkoon poikkeus mustavalkeassa blogissa, jossa kehitän ja kiinnitän uusia pakotteita.

Kuvan ja tekstin suhde, siinä missä kuvataide, kiinnosti Hellaakoskea ja hän oli tarkkana kokoelmiensa painoasusta, vaati kerran jopa fraktuuraa kirjansa tekstityypiksi. Aikansa kuvarunot ja kokeilevuudet huipentuivat Jääpeilissä, jonka käsikirjoituksesta saa kalpean aavistuksen kootuista runoista.

Jääpeilin runo ”Dolce far niente” innoitti tamperelaista valokuvaajaa Petri Nuutista suloiseen joutilaisuuteen ja ihanaan tekemättömyyteen Roomassa, joka synnytti valokuvakirjan roman (2019). Tammikuussa VB-keskuksen avajaisissa Petri lahjoitti kirjansa, jonka aluksi ja lopuksi on painettu runon korjausliuskat. SKS:n arkiston tallettamista jäljistä näkee, miten Hellaakoski työsti runoa vielä kirjapainovaiheessa etsien uusia sanoja, typografiaa ja visuaalista muotoa. 

Nuutisen esipuheen sanoin: ”Tämä runo täytyy nähdä.” Ehkä kokonaisen kokoelman ihme joskus vielä nähdään, kun Jääpeilistä julkaistaan samanlainen faksimile kuin Ezra Poundin editoinnin täyttävästä T.S.Eliotin Aution maan (1922) käsikirjoituksesta?

Kirjatuotannon vilkastumista viime vuosina nuori Hellaakoski ei pitänyt kirjallisuutemme ”sisäisille arvoille” yksinomaan edullisena. Vuoden 1923 esseessä ”Kirjojen ulkoasusta ja koristamisesta” ei mainita Akseli Gallen-Kallelan kuvittamaa Kalevalaa, mutta siihen viitannee toivomus ”pienestä ja arvonsa mukaisesti” painetusta Kantelettaresta, josta ei pitäisi paisuttaa viiden kilon painoista kuvitettua ”kansallista loistoteosta”.

Nuori Aaro kivitti vanhaa Akselia, vanhempi esseisti silitteli jo myötäkarvaan, ja kukapa ei edelleen hahmottaisi Kalevan sankareita Gallen-Kallelan kuvituksina. Jostain syystä Väinämöisestä ei tule ensimmäisenä mieleen Rauta-ajan Kalevi Kahra.

Kuva on Hellaakosken mielestä niin voimakas, että lukija menettää sen takia herkimmän kosketuksen tekstiin. Nuoren Aaron pohdinnasta on vielä matkaa herkkyyteen, josta valokuvan ja runon aistimusten yhdistämisen vaikeudet alkavat, mutta ongelman juuri hahmottuu:

Kuvitetussa kirjassa vedetään kuva-aistimukset etualalle, vieläpä poikkeuksellisella mahdilla, joka kuvaamataitelijalla on. – Eihän tämä voi olla millään muotoa tekstin tehostamista tai kaunistamista. Kuvitus voi itsessään olla kaunis, mutta kirjaan yhdistettynä se on törkeän väkivaltainen, väkivaltainen ennenkaikkea lukijaa kohtaan, joka, kuvien ylivoiman sysimänä, ehdottomasti kadottaa herkimmän kosketuksen tekstiin.” (Kuuntelua. Esseitä teoksista ja tekijöistä, 1983, 16)

Tekstiin Hellaakoski kuitenkin halusi lisätä kuvitusta Näköalan päätoimittajana. Parnasson edeltäjän liitekuvissa hän muisti jälleen Wäinö Aaltosen veistoksia, ja vuoden 1950 ykkösnumeron kansikuvassa näköala avautuu erämaahan Sven Grönvallin akvarellissa.

Sittemmin Tuomas Anhava lopetti Parnasson kuvittelut niin, että kuvan ja sanan suhteeseen palattiin vasta 2000-luvulla lähinnä Ville Hännisen kansikuvitusten pohdinnoissa ja sarjakuvissa. Yhtä hyvin vanha Hellaakoski lopetti kokeilevat kuvarunoilut ja palasi säepakon akanvirtaan. Tai jäätielle; Jääpeilin jälkeen vapaa ei ollut umpihanki eikä lohen suku noussut vastavirtaan.