Filosofi Pauli Pylkkö on varsinaissuomalainen kirjailija ja ukko. Viime vuonna Pylköltä ilmestyi runokokoelma Häviämisen strategia, josta en tiennyt mitään, ennen kuin kuulin Päivän mietelauseen radiosta.
Kiitos uutisesta kuuluu
Riikka Kaihovaaralle. Toimittaja ja tietokirjailija Kaihovaara oli
valinnut kuultavaksi tavanomaisen keskipäivän liturgian sijasta Pylkön
proosarunon Otolliset, joka on käynnistetty 1376 kertaa ja on kuunneltavissa 29.5.2024 asti.
Kuvahakuni ei löydä
Pylkköä (s.1951). Ehkä hänestä on yhtä vähän julkaistuja kuvia kuin filosofi Maurice
Blanhot’sta? Kun kirjailija Pentti Linkola on kuollut, jonnekin
Varsinais-Suomen yksinäisyyteen vetäytyneestä veneenveistäjä Pylköstä on ainesta
luomuajan uusiolinkolaksi, jos jossain muualla kuin Elonkehässä (4/2022)
julkaistaisiin kerettiläisen ukkorunoilijan haastattelu.
Ensimmäisen kerran
Pylkkö jäi mieleen Pentti Saarikosken tuotannon arvostelijana. Sittemmin
viittauksia Pylkköön on tullut vastaan Kaihovaaran, Antti Salmisen ja Tere
Vadénin teksteissä. Perusteellisesti Pylkön filosofisen tuotannon haasteisiin
ovat perehtyneet myös Häviämisen strategian toimittajat Jussi Sivenius
ja Pasi Takkinen.
Saarikosken kootuista
runoista kirjoitin Kiiltomadon arvosteluun 13.7.2024:
”Toisin kuin [Kari]Kontio filosofi Pauli Pylkkö näyttää jopa
lukeneen Saarikosken tekstejä. Semiootikkojen lehdessä Synteesi 4/1990 julkaistua Pylkön artikkelia ’Runoilijan tieto ‒ filosofinen
johdatus Pentti Saarikosken myöhäistuotantoon’ pidetään edelleen epätavallisen
kriittisenä. Pylkön mukaan Saarikosken tietäjärunoilija tahtoi päästä isojen
poikien neuvotteluihin, mutta shamaanin laiskan ajattelun todelliset tiedot
sosiaalisista ja poliittisista ongelmista olivat noin sata vuotta ajastaan
jäljessä. Pylkön loppupäätelmä on selvä opetus:
'Voidaankin sanoa, että Saarikosken tekstien vanhahtava estetiikka ja pelokkaan sulkeutuva maailmankuva sopivat hyvin yhteen hänen julkisuudessa luomansa runoilijatyypin kanssa. Yhtä vähän kuin hänen tekstiensä maailmankuva todella pystyy tarjoamaan vastusta nykyaikaiselle luonnontieteelliselle maailmankuvalle, yhtä etäällä tuo boheemirunoilijan rooli on todellisista sosiaalisista ja poliittisista ongelmista. Ja niiden välissä harhailee Saarikosken tajunnanvirta reliikkinä poeettisesta tekniikasta, joka oli ajankohtainen ennen hänen syntymistään. Eksynyt lapsi kiertää jälleen kehää hämärtyvässä metsässä ja supisee itsekseen hillitäkseen pelkoaan.’"
Kaihovaaran vinkistä kaukolainasin Häviämisen strategian (Elonkehä-kirjat 2023). Antia on runsaasti, ja valistuksen vastaisen kerettiläisen eetoksessa riittää pohtimista. Monesti sana lehahtaa Kaihovaaran valitseman Päivän mietelauseen tapaiseksi runoudeksi, toisinaan taas ukon ajatus jää kiertämään kehäänsä; säkeen sijasta Pylkön nykyaikaiseen luonnontieteelliseen maailmankuvaan sidottu poeettinen tekniikka rakentaa lausetta.
Pylkön köyhyyden
filosofian esimerkkinä ja opetuksena eläviä sanoja ja säkeitä sivulta 93:
”Teollisuustuotanto, kauppa, pankkitoiminta ja viihde muodostaa
/ suljetun kuvitelmamaailman, Imperial Images Corporation, joka on / vain
löyhästi, sieltä täältä, kiinni valveessa…
Sillä heidän todellisuutensa on aina siellä missä tulotkin.
Siis jos ei ole tuloja, / ei ole todellisuuttakaan, ei varsinkaan yliannokseen
asti.
Teollisuustuotanto, kauppa, pankkitoiminta ja viihde
muodostaa / suljetun kuvitelmamaailman ja sinun on keskitettävä / ajatuksen
voima ja liike jotta löytäisit tien köyhyyteen sillä / mikään ei ole vaikeampaa
kuin köyhtyminen…”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.