Aukeamittain
värillisenä tulostetun vedoksen Näköalasta Haminavuorelle sain
kustantajan Kulttuurikulmasta samalla reissulla, jolla olin jakamassa viimeisen
kerran kirjailijoiden, kääntäjien ja taidejournalistien työskentelyapurahoja Valtion
kirjallisuustoimikunnassa.
Tuskin
puolet omista esityksistä meni yhteiskeskusteluun, mikä kertonee yhtä paljon
hakijoista kuin minusta, mutta varsinkin siitä, miten monimutkaisesta
palapelistä on kyse: laatu, työsuunnitelma, rahoitus, laji, sukupuoli sekä
-polvi, alueellinen tasa-arvo jne.
Kun
esimerkiksi kirjan laatua et mittaa millään muulla tavalla kuin lukemalla, et
ehdi edes selata kaikkia apurahan anojien kaunokirjallisia teoksia, joista osa
on postitettu toimikunnan jäsenille. Siksi tarvitaan ne yhdeksän muuta lukijaa,
vapaaehtoista, ja näköjään kaikki yhtä innokkaita kirjahyllynsä täyttäjiä.
Ja
jos joku ei tätä tiedä (epäilen että sellaisiakin on, koska ruksia ei osata
vieläkään laittaa joka ruutuun: 1/2-, 1-, 3- ja 5-vuotinen, vaan liian moni
tahtoo edelleen vaikeuttaa tälläkin tavalla toimikunnan työtä) lainaan osin
kirjailija Markus Leikolan fbookin julkista postausta (5.4.2022) siitä,
kuinka Valtion kirjailija- ja kääntäjäapurahalautakunta päätyi ratkaisuihinsa.
” Vaikka päätökset näkyvät ulospäin vain
rahaa saaneina tai ei saaneina, muutama sana siitä, miten työ eteni niille,
joita asia kiinnostaa... Kirkkaat ja ylivertaiset tähdet erottuvat helposti.
Näytöt on annettu ja työsuunnitelmasta käy ilmi, mitä on tarkoitus tehdä -
siitä voi myös helposti päätellä, että nyt on syntynyt idea teokseksi, joka on
takuuvarmasti merkittävä lisä suomalaiseen kirjallisuuteen. (Lautakunnan ei
tarvitse tehdä kustannuspäätöksiä, ei miettiä mikä myy, ei miettiä monia muita
sellaisia asioita, joita muiden täytyy miettiä päätöksiä tehdessään.)
Yhdistelmä ideaa ja uskottavuutta sen toteuttamiseen siis - helppo myöntää.
Asteikon
toisessa päässä ovat kepillä jäätä -yritykset, muutaman rivin työsuunnitelmat
sekä niin sekavat sepustukset, ettei niistä ota mitään selkoa. Hakijoiden
joukossa on aina myös jokunen, jonka hakemus ei täytä hakuilmoituksessa
mainittuja kriteerejä. Helppo olla myöntämättä.
Suurin
huomio kohdistuukin keskikastiin, jota Gaussin käyrän mukaisesti oli tänäkin
vuonna 686 hakijasta paljon. Lähtökohtaisesti kaikki lautakunnan jäsenet ovat
joka ikisen hakijan puolella. Mutta koska lautakunnalla on myös velvoite pyrkiä
siihen, että saajien jakauma ei olisi vinoutunut kirjallisuusgenrejen,
kirjoituskielen, Suomen maantieteen sekä sukupuolen suhteen, juuri tässä kohdin
ketkä viimeisenä ovat saajien joukossa ja ensimmäisinä ei-saamassa,
harjoitetaan myös tätä demografista ja taustatekijöiden harkintaa. Korostan: ei
siis ehdotonta tasajakoa, vaan vinoutumisen välttämistä. Taiteen sisäiset
kriteerit ratkaisevat, mutta tässä ylemmässä keskikastissa hakemukset nyt vaan
ovat hyvin tasaväkisiä. Vielä: vaikka proosan tekemiseen oli ylivoimaisesti
eniten hakemuksia (poetiikka sekä lasten- ja nuortenkirjallisuus seuraavaksi
suurimpina ryhminä) ei se tarkoita sitä, että hakemusten tason jakauma tai
myöskään se kohta, josta myönnöt pantiin poikki, eroaisi niistä ryhmistä,
joissa hakemuksia oli todella vähän. Eli esimerkiksi ahvenanmaalainen ruotsiksi
esikouluikäisille kirjoittava lastenkirjailija ei saa rahaa sen helpommin tai
vaikeammin kuin helsinkiläinen dekkaristi tai lappilainen eräkirjailija. Kaikissa
ryhmissä - oikeammin, kaikkia taustatekijöitä vasten - hakemuksissa oli
loistavia, keskitasoa sekä heikkoja. Joissakin genreissä hakemuksia oli
yllättävän vähän.
Henkilökohtaisesti
itseäni ilahduttivat kaikista eniten sellaiset toisinkoisen tekijät, joista en
ollut ikinä kuullutkaan ja joiden sekä esikoiset että suunnitelmat seuraavaksi
kirjaksi olivat todellisia helmiä. Näitä ei ollut montaa, mutta kuten viime
vuonnakin, sitäkin pökerryttävämmän hienoja! Heidän mahdollisuuksiaan
edistäessään tiesi ei ainoastaan olevansa yhtenä lautakunnan jäsenenä jakamassa
tämän jakokierroksen rahaa, vaan potkaisemassa ihmistä kohti erittäin lupaavaa
- eikä silti helppoa - ammattikirjailijan uraa.”
Korjaukset Näköalaan lähtivät tänään taittaja Satu Enstedtille. Viimeiset viilaukset valokuvarunojen kokoelmaan sain tehdä pohjoisen Kallaveden Vuoriperän saaren näköalassa Haminavuorelle.
PS
Vielä
muisto näistä synttäreistä lämmittää mieltä. Runoilija Jyrki
Heikkinen kutsui runoilemaan Valkeisenlammen rannan Puškinin patsaalle 4.
kesäkuuta. Lauantaina juhlittiin sunnuntain puolelle asti, vaikka Pusselin
syntymäpäivä tuli vastaan vasta maanantaina 6.6.
Valkeisella
Heikkiseltä kuultiin kantaesitystä runosta ”Koivut niin valkeat”, ja sen
jälkeen ilma oli avoin (Open Mic) tosin ilman mikkiä kenelle tahansa.
Puškin-blogissa
julkaistut Ukraina-runot setä Googlelta, Seija Hämäläiseltä, Tommi
Kauppiselta ja Silja Riitta Laiturilta esitti näyttelijä Kaisla
Pirkkalainen. Keväisessä piknik-hengessä Puškinin syntymäpäiviä on juhlittu
vuodesta 1994 lähtien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.