Kirjailija, esseisti, runoilija
ja tutkija Maggie Nelson käsittelee huumeita, ilmastoasioita, seksiä ja
taidetta teoksessa Vapaudesta. Neljä laulua rakkaudesta ja rajoista (suom.
Kaijamari Sivill 2022). Nelson aloitti esseensä Trumpin valtaan
tulon aikaan ja vapauslaulut ehtivät loppua, ennen kuin Putin lähti
sotaretkelleen, jos kohta Euroopan ja muun maailman teokset eivät muutenkaan kuulu
yhdysvaltalaisen kirjailijan lähteisiin.
Lauluiksikaan en näitä tekstejä nimittäisi.
Kun Nelson on kirjoittanut pitkään ja kärsivällisesti, myös esseiden lukeminen
vaatii kärsivällisyyttä enemmän kuin jonkun biisin kuunteleminen tai aiemmin
suomennetut Argonautit (2018), Sinelmiä (2019) ja Jane – eräs
murha / Punaiset osat (2020). Vapaudesta on laajalla viiteosastolla
varustettu teos, joka kartoittaa ja laajentaa ymmärrystä siitä, mikä on
synnyttänyt edelliset suomennokset.
Kirjojen lisäksi Nelson on
synnyttänyt lapsen, jonka kanssa raittiina eläminen kasvattaa merkitystään jopa
lähdeteosteon ohi – yhtä hyvin kuin aiemmat ryyppäämiset, seksielämä sekä työt
opettajana ja tutkijana.
▪▪▪
Torstaina ympäri maata
järjestettiin Demokratian puolustusdialogeja, joita koordinoivat Sitra,
DialogiAkatemia, Erätauko-säätiö, valtioneuvoston kanslia ja
valtiovarainministeriö. Kuopion dialogiin sain osallistua taidemuseolla, jossa
olivat mukana kokoonkutsuja Savonia ammattikorkeakoulun kansainvälisten
palveluiden TKI-asiantuntija Jyri Wuorisalo, taidemuseon johtaja Anna
Vilkuna, musiikkikeskuksen johtaja Katariina Kummala,
kulttuurihistoriallisen museon intendentti Tytti Räikkönen ja Savonian
palvelumuotoilun lehtori Seppo Koponen.
Koordinoijat tiivistävät asiansa
näin:
”Demokratia tarvitsee juuri nyt
puolustajia! Demokratian puolustusdialogit tarjoavat mahdollisuuden kokoontua
käsittelemään rakentavasti käsillä olevaa kriisiä ja pohtia keinoja vahvistaa
demokratiaa omassa yhteisössäsi, Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Keskustelun
aiheen voi kytkeä juuri teidän yhteisöllenne tärkeään demokratian puolustamisen
aihepiiriin. Päivän tavoitteena on suuri määrä eri toimijoiden eri puolilla Suomea
ja Eurooppaa järjestämiä dialogeja, joissa keskustelijat pääsevät käymään
monimuotoista keskustelua, kuulevat toistensa näkemyksiä, madaltavat
raja-aitoja eri käsitysten välillä, oivaltavat uutta, jakavat havaintoja ja
rakentavat yhdessä näkyä siitä mitä demokratian puolustaminen eri yhteyksissä
käytännössä merkitsee.”
Dialogia käytiin Erätauko-menetelmällä
(https://www.eratauko.fi/) ja Kuopiossa teemana oli Kulttuuri osana
kokonaisturvallisuutta. Kokonaisturvallisuudella koordinoijat tarkoittavat ”suomalaisen
varautumisen yhteistoimintamallia, jossa yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista
huolehditaan viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten
yhteistyönä”. Kokonaisturvallisuuden ydintä on kestävän tulevaisuuden
rakentaminen niin, että kulttuuri nostetaan kulttuuriperinnön ja henkisen
kriisinkestävyyden merkittäväksi lähtökohdaksi.
Ripeästi muuttuvassa maailmassa
dialogikielellä sanottuna: ”Sivistys on muutosvoima kohti kestävää ja
vastuullista kokonaisturvallisuutta.”
Kuopion dialogissa kulttuuria
määriteltiin useammalla tavalla päätyen samaan kuin kirjailija ja kansanedustaja
Marko Kilpi kolumnissaan Savon Sanomissa (15.6.2022):
”Viimeistään nyt olisi hyvä
ymmärtää kulttuurin merkitys kokonaisturvallisuudessa. Kulttuuri ylläpitää ja
vahvistaa henkistä resilienssiä, ja sen on äärimmäisen tärkeää varsinkin kriisiaikoina.
Kulttuuri on äärimmäisen tärkeä selviytymistyökalu.”
Samassa lehdessä uutisoitiin tiede-
ja kulttuuriministeri Petri Honkoselle luovutettu ehdotus kulttuurialan
toimijoiden toiveista eli 30 miljoonan lisärahoituksesta. Käytännössä
veikkausvoittovarojen menetyksen kompensointiin ei riitä rahaa, ja valtion kokonaisturvallisuutta
lisäävänä työkaluna käytetään kulttuurin sijasta aseostoja.
Palkattomassa dialogipuheessa
roolikseni jäi lähinnä taiteen tekijän näkökulma, ja ehkä jota kuta muuta kuin
byrokraattia olisi tarvittu jo puolustusdialogin määrittelyä laadittaessa. Kulttuuria
ja sivistystä sen osana, luojana ja päämääränä pidetään usein myös taiteen
tehtävänä. Taidetta ei tehdä irrallaan yhteisöstä ja yhteiskunnasta, mutta taiteen
olemassaolon ehtona ei tarvitse olla kulttuurin, sivistyksen, turvallisuuden
tai demokratian puolustaminen.
Vaan ehkä onkin päinvastoin,
ajattelen luettuani Maggie Nelsonin esseen ”Taiteen laulu”. Rikkomalla
taiteilijan vapaudella mielikuvaamme esimerkiksi sivistyksestä, ei toisaalta
oteta vastuuta mistään, ei edes tulevaisuudesta, ja toisaalta taidetta ei sen
takia käytetä – tai voi käyttää – vain välineenä vaikkapa demokratiapuheen
edistämiseen.
Ehkä taiteella voisi olla vain
näyttöarvo? Ai, tällaistakin on: elämä on ihmeellistä; toisenlaisiakin
elämisentapoja on olemassa. Kun taiteen tekijä etsii jotain haurasta ja
hankalaa, möyhentää maailmaa sisuksissaan kuin ruokaa, teoksen ei välttämättä
tarvitse olla muuta kuin ”merkki siitä, että olemme, tai joskus olimme, elossa”.
(Vapaudesta, 96–97.)
Toisaalta, jos taiteilijan
työksi ja tehtäväksi sovittaisiin kulttuurin, sivistyksen, turvallisuuden ja
demokratian puolustaminen, tolkun veronmaksaja saattaisi suhtautua suopeammin
esimerkiksi 30 miljoonan lisärahoituksen myöntämiseen.
Lisäinfoa: https://www.sitra.fi/tapahtumat/tule-mukaan-demokratian-puolustusdialogeihin-28-4-ja-9-6/
▪▪▪
Kuppiin en ole sylkenyt, muut
huumeet eivät ole juuri ottaneet kyytiinsä. Eikä huumekirjallisuus, jonka
edustajista Nelson rakastaa monia (Kerouac, Michaux, Rimbaud…), mutta
häntä ”ei ole koskaan lakannut ihmetyttämästä, että heidän teoksiaan pidetään
macho-vapautuksen sanansaattajina, vaikka niiden sanoja ja ajatuksia tarkemmin
luettaessa monissa kuvataan nöyryyttämisen, pakon ja penetraation kokemuksia”.
Huumekirjallisuus on Nelsonin
mielestä usein pohjimmiltaan tavattoman säälittävää. Mutta kumma kyllä, mitä
säälittävämpää maskuliinisuus, sen sankarillisemmalta se saattaa vaikuttaa
(”ajatellaan vaikka Karl Ove Knausgårdin vastaanottoa: Taisteluni luotaa
säälittävän maskuliinisuuden uusia syvyyksiä suhteessa alkoholin aikaansaamiin
nöyryytyksiin…”)
Mies ei kuitenkaan ole
synnynnäisesti säälittävä, vaan miehen on tehtävä jotain ollakseen säälittävä;
on siis vedettävä viinaa nauttiakseen siitä, että myöntyy alistuvaksi
subjektiksi. Herruutensa vapaan tahdon menettääkseen on alistuttava huumeelle
ja tämä vallan menetys synnyttää miehisen nautinnon mahdollisuuden.
Ehkä toisen tuopin tilaamisen
salaisuus liittyy edelliseen, mutta myös miehiseen masokismiin, jota en ilman
Nelsonin huume-esseetä olisi yhdistänyt parhaillaan lukemaani Ryookanin erakkorunouteen
Kai Niemisen suomentamassa valikoimassa Huoletta ja hölmönä (2022).
Nelson lainaa kriitikko Barbara
Johnsonia, joka on kysynyt Baudelairesta: ”Miksi miehinen masokismi
on se salaisuus, jonka säilyttäminen on lyyrisen runouden tehtävä?”
Miksi japanilainen mies Ryookan
erakoitui, nautti nälästä kerjäämällä ruokansa ja valitti yksinäisyyttään itse
rakentamallaan saarella? Entä miksi minä nautin näistä masokismin kuvauksista
niin, että ne synnyttävät uusia runoja? Kuten eilen:
Tuuli
hiljenee, pilvet vaeltavat
taivas
kirkastuu. Pääkin on
kirkas;
maailma on ilman
päämäärää.
Nyt
lepään tässä
kaikki
menneet; yksin kielo
tuoksuu
saaressa.
Vedestä
nousee kivi kaveriksi.
PS
Valokuvan kanssa runo ”Tuuli
hiljenee” on julkaistu Instagramisa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.