Katseen ja kehon havaintoja ei
ole helppo kuvata eikä sanallistaa. Yhtä hyvin, kun lihan, pään ja sydämen tiedosta
on luotu teos, sitä ei havaitse eikä ota sellaisenaan.
Taideteoksen sisäisen,
todellisen todellisuuden, sijasta vastaanottoon vaikuttavat vääjäämättä muistoni
ja olosuhteet, joissa teos puhuu. Ja tuota puhetta eivät lopulta tavoita
mitkään sanat tai kieli.
Sanat eivät tavoita niitä todellisuuden sirpaleita, joista esimerkiksi valokuvaaja Daidō Moriyama luo teoksiaan:
”Meillä valokuvaajilla on
kyky, ja velvollisuus, kuvata omilla silmillämme sellaisia todellisuuden
sirpaleita, joita on täysin mahdotonta kuvata olemassa olevilla sanoilla, ja
luoda edelleen materiaalia joka haastaa nuo sanat ja ajatukset.” (Provoke #2,
1969)
Ehkä onkin niin, että taideteos
on teos, kun se ei ole käännettävissä sanoiksi tai millekään muulle kielelle.
Toisella kielellä saattaa vain lähestyä sanatonta kuvaa ja kierrellä runon
liepeillä. Ja kun kaksi teosta, kuva ja runo, yhdistyvät uudeksi teokseksi,
liikutaan rajoilla, jossa yksiselitteisten suhteiden sijasta lisääntyvät varjomaisten
sirpaleiden väreily ja loputon ketjuuntuminen.
Valokuvarunon kuvan sommittelijana
sukellan muistin labyrinttiin, jossa kuvaan kuuluva runo juoksee punaisena
lankana. Tai runo johdattaa pimeään, jossa kuva valaisee muiston.
Muisti ei ole katkeamaton,
järjestelmällinen jana, ja muisto koostuu sattumanvaraisesti päällekkäin
asettuvista kohtauksista, joissa menneisyys, nykyhetki ja tulevaisuus
sulautuvat yhteen kuin teos, josta saattaa puhua vain sen sisäisen totuuden
ympärillä kierrellen.
Valokuvaaja-runoilija on
kaksijakoinen, Janus-kasvoinen tekijä, joka kääntyessään niin kuvan kuin sanan
puoleen käyttää sekä visuaalisia metodeja että verbaalista diskurssia. Hän
kiertelee kuvan ja sanan rajalla vuorovaikutuksessa, jonka mahdollistaa niiden
ero. Kirjain on kuva ja sana kuva, ja valokuvaruno on sekä kuva että sana.
Rinnastavien sidesanojen sekä-että
lisäksi tarvitaan muutkin konjunktiot kuvaamaan kuvan ja sanan suhdetta, jos on
kyse valokuvarunosta. Jo näköjärjestelmä on niin monimutkainen optinen väline,
että näköhavainnon kuvaaminen onnistuu yhtä kehnosti kuin muiden aistien
sanallistaminen.
Käsitteenä kuvakaan ei ole
staattinen kaksiulotteinen objekti, vaan länsimaisen kulttuurin varsin nuori
erikoistapaus. Käsitetaiteilija Lauri Anttilan valokuva on portti
merkitysten maailmaan, jossa kuva voi olla aineeton ja silti todellinen. Vaelluksillaan
Anttila käytti kameraa välineenä, jolla ei luotu valokuvataidetta vaan mitattiin
eroja kuvasarjoiksi. Vasta erillisten ilmiöiden kehittyessä ja kiinnittyessä
teossarjan osiksi paljastui kuvien takana elävä tuntematon aine, ajatus.
Samalla tavalla käsitteellisen
kuvan puoleen kääntyy aseeminen runous. Käsin kynäillyt merkit, jotka muistuttavat
kuvaa, johdattavat ajatusta kirjoituksen alkulähteille. Oliko alussa härkä,
joka synnytti A-kirjaimen? Vai oliko ensin puhetta härästä, jonka merkiksi
sovittiin härän päätä muistuttava A? Aseemikko näyttää, ei vastaa.
Kuvaajana kuljen käsitetaiteen
vierestä tarkentaessani dokumentaariseen valokuvaan. Runoilijana en ole aseemikko,
vaikka vasenkätisen kirjoitus siltä näyttää, vaan brikolööri; nikkaroin siitä,
mitä sattuu olemaan käsillä.
Lisää näyttelyjä
Museorunot – valokuvarunouden
näyttely Turun Kirjan talossa 4.4. –26.42024.
Lisää teoriaa
”Valokuvateorian loppu” 24.1.2024
https://kirjoittajanpvk.blogspot.com/2024/01/valokuvateorian-loppu.html
"Kuvan ja sanan rajalla"
https://www.blogger.com/blog/post/edit/preview/527771013459760072/7369379642441483786
"Valokuvarunouden 12 neuvon
manifesti"
https://kirjoittajanpvk.blogspot.com/2023/10/valokuvarunouden-12-neuvon-manifesti.html
”Harva sarja kotimaisia valokuvarunoteoksia”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/4411784120416455452
”Kuvan katoamisen konkretia runoarvosteluissa”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/1348867357633838432
”Miksi kirjallisuuskriitikot eivät osaa lukea
valokuvia?”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/3152197069354060669
”Keksijämiehen lavastettu valokuvaruno”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/1214613465815778010
”Valokuvarunon avantgarde: Pro Eto, Facile ja
Rodšenko-seura”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/3526326208393258452
”Julkaisiko Julius Krohn ensimmäisen
valokuvarunon?”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/4037471915901215270
”Esimerkki parhaasta valokuvarunoudesta:
Remains Of Elmet”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/8188752125441653202
”Kaikki on elokuvaa”, mutta kaikki ei ole
elokuvarunoa
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/6541604279804062806
”Puhuuko kuva, kuvaako sana?”
https://www.blogger.com/blog/post/edit/527771013459760072/5442953352021779537
Kirjailija Annie Ernaux’n päiväkirjan tekstejä on yhdistetty valokuviin MEP:n näyttelyssä Pariisissa 26.5.2024 asti.
VastaaPoista”Claude Dityvonin mustavalkoiset 1970-luvun kuvat epähohtoisista Olympiades-tornitaloista tai synkästä Bercy-bussipysäkistä ja Harry Callahanin hahmot kävelevät Aix-en-Provencen varjoissa, melkein näyttävät herättävän hänen kirjojensa herkkyyttä eloon. Valikoimat Henry Wesselin Incidents-sarjasta, tosin Yhdysvalloissa kuvattuna, muistelevat Ernaux'n kokemusten synkempää puolta: nainen nostaa hameensa näyttääkseen mustelman, teatterin sisäänkäynti lupaa ’täysin alaston’ -viihdettä; sadetakkiin pukeutunut mies astuu hämärän oviaukon sisään.”
https://www.the-tls.co.uk/articles/exterieurs-annie-ernaux-et-la-photographie-mep-paris-review-russell-williams/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=TLS%202024%2003%2021&utm_term=TLS_Newsletter