"Ensin pyramidi oli puu sitten kiveä, härkä/ ja kurkiaura", Kaksitoista kuvaa 1986, 7.
Sääpäiväkirjan säännöt
1. Ota yksi valokuva
joka päivä.
2. Älä käytä jalustaa.
3. Kuvaa vain luonnon
valolla.
4. Aihetta ei etsitä
erikseen, vaan siepataan arjen keskeltä.
5. Päivän
tapahtumista kirjoitettu teksti lisätään kuvaan myöhemmin.
Nämä ovat valokuvaaja Jari
Silomäen kuvien ja sanojen viisi pakotetta, jotka hän laati aloittaessaan
valokuvasarjan Otteita sääpäiväkirjastani vuonna 2001. Esikuvana oli
tanskalaisten elokuvaohjaajien manifesti Dogma95.
Monesti Silomäen päivän
otoksella ei ole tekemistä päivän uutisten kanssa, vaan kumpikin on omanlaisensa
päivän kuvaa. Sääpäiväkirjan julkaisua Silomäki jatkaa blogissa https://jarisilomaki.com/category/blog/.
Valokuvarunouden manifestin suomennos löytyy täältä.
Ensimmäinen päällekirjoitus
Ensimmäinen lavastettu valokuvaruno julkaistiin jo kuusi
vuotta valokuvakeksinnön julkistamisen jälkeen. David Octavius Hillin ja Robert
Admansonin teatterivalokuva ilmestyi albumissa A Little Story for Grown
Young Ladies, Illustrated Photographically, noin vuonna 1845.
Teatterikuvassa kauhistunutta näyttelevän naisen alapuolelle
vedokseen on käsinkirjoitettu ja useamman kerran korjattu runo: ”And then
another suitor came/ Who thought he now might woo –/ Tha gace of Horror plainly
speaks/ For once, a woman, true.”
Ja sitten tuli toinen kosija
joka luuli, että voi nyt koskea –
katse kauhun puhuu selvästi
kerrankin nainen tosissaan.
Albumikuvaan käsinkirjoitettu lisäys tuo mieleen Silomäen, joskin hänen kuviinsa lisäämissä käsinkirjoituksissa ei näy korjauksia tai yliviivauksia. Yi 160 vuotta vanhan valokuvarunon tapaan Silomäen proosarunomaiset tekstit eivät kuitenkaan pyri muokkaamaan tai rikkomaan itse valokuvaa kuten Aleksandr Rodtšenkon ja Man Rayn yhteisteoksissa, vaan ne on lisätty vedokseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.