keskiviikko 23. huhtikuuta 2025

"Venäläiset määräävät niin kuin etutöölöläiset päättävät"

 

Kun viime joulukuussa linnan juhlilla tarjottiin ansapyydettyä riekkoa, mediassa nousi kohu. Uuden Jutun Karoliina Paananen matkasi Enontekiöön ja tapasi miehen, joka pyysi kyseiset riekot. Lopputulos näyttää, mikä merkitys on sillä, että toimittaja malttaa aidosti kuunnella ja yrittää ymmärtää.”

Tippui kuin kassakaappi, niin sanotaan Timon mukaan laukauksesta, jonka jälkeen saalis ei jää kitumaan. Yhtä hyvin saattaisi sanoa että hirsiansan tukki tipahtaa kuin kassakaappi. Sitä paitsi loukussa lintu on tallessa paremmin kuin vankilassa, Timo vakuutti päivän kokemuksista viisastuneena. Viileätä maata vasten koppelo oli säilynyt syömäkunnossa, mutta miten olisi käynyt kurjassa, kuumassa sellissä. Lanka-ansassa pyy tietysti kärsi pitempään, tai yhtä pitkään kuin riekko Lapissa. Vaan minkä takia saamelaisen lankojen virittely lumisessa vaivaiskoivikossa näytti niin luonnolliselta? Miksi emme ole kuulleet tämän eräperinteen sensurointivaatimuksia Utsjoen, Inarin ja Enontekiön seuduilla, jossa alkuperäiskansan ansapyynnillä oli merkitystä sivuelinkeinona pääelinkeino poron syödessä jäkäläkankaat kivikoksi? Sama Komissa, sanoin, kun Uku lisäsi perunan lohkoja kattilaan. Miksi alkuperäiskansan mailla venäläiset määräävät niin kuin etutöölöläiset päättävät perä-Lapin poromiesten petokorvauksista?" (Venäjän metsästäjät. Eräurheilua Kominmaalla, 247)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.