Viimeisiä muutoksia, ennen kuin lähetin valokuvarunojen kokoelman taittajalle, siis sunnuntai-iltana noin klo 23.45, oli runon ”Pullopostia” nimen vaihtaminen Pentti Sammallahden valokuvakirjaan Täällä kaukana (Opus 57 2012). Esipuheessaan Finn Thrane pitää nimeä hienovaraisena ja paradoksaalisena viittauksena kuvaajan ja katsojan kohtaamisen mahdollisuuteen kirjan sivulla:
”Pentti
Sammallahden teoksen hienovarainen nimi viittaa kuitenkin paradoksiin: valokuva
edustaa aina läsnäoloa tässä ja nyt.”
Täällä kaukana tässä ja nyt ollaan niin kuin ei oltaiskaan. Kun runot on runoiltu, Ukrainan sota jatkuu neljättä päivää. Aamulla kävin huilaamassa tunnin hiihtolenkin Kallavedellä, ennen kuin aurinko pehmittää hankikannon.
Se vaatii verhoa eteensä puolilta päivin työhuoneessa. Sinne hukkuvat Kalevalan päivän liput.
Viime viikolla sain taittaja Satu Enstedtiltä kansiehdotuksen ja muokkasimme kustantaja Vesa Tompurin kanssa katalogitekstiä. Sadun ajatus on, että kansi olisi kangasmaista kloottia, valokuva näköalasta Haminavuorelle syvennetään ja tekstit tulisivat foliopainatuksella. Aiempien kokoelmien kohdalla tällaisesta ei ole uskaltanut edes haaveilla. Esimerkiksi Like-kustantamossa runoilut loppuivat kustannusjohtajan rehtiin tunnustukseen:
Me emme oikein osaa
markkinoida runoja.
Totta
tosiaan, kun häntä alkaa heiluttaa koiraa – eli raha ratkaisee eikä runouden laatu – mikä on kirjoituksen tulevaisuus ja mitä kirjailija voi tehdä. Se saa nököttää
nurkassa siihen asti, kun päkistää pitkää proosaa ja päällikkö pääsee kiillottamaan omaa kuvaansa
palkintoselfiellä. Loput "minästä" ja minun egoiluista saa lukea runosta ”Omakuva” kokoelmassa Näköala
Haminavuorelle.
Syyskatalogin
teksti näyttää tässä ja nyt tältä.
Jouni Tossavainen: Näköala Haminavuorelle. Valokuvarunoja
Jouni Tossavaisen neljästoista
runokokoelma ja kolmas valokuvarunojen kokoelma Näköala Haminavuorelle lähestyy
maailman kauneutta kuvan ja sanan voimalla. Valokuvan ja runon yhteisteoksissa
runoilija vaeltaa kotikaupunkinsa Kuopion järvimaisemassa, lapsuutensa Tervon metsissä,
Euroopassa ja Venäjällä.
Runomatkoilla käydään dialogia nykyisten ja entisaikojen
kollegojen kanssa. Seuraa löytyy milloin Rainer Maria Rilkestä, Wallace
Stevensistä tai Paul Valerysta, milloin taas Eeva-Liisa Mannerista ja Gunnar
Björlingistä. Toisinaan Tossavainen löytää sielunkumppanin satojen vuosien
takaisista kiinalaisista tai japanilaisista tankarunoilijoista. Portugalista
hän löytää ”hylätyn esineen”, Fernando Pessoan aiemmin suomentamattoman runon.
Retkillään runoilija eksyy myös rakkauden erämaahan ja laatii
”Eksymisen kenttäoppaan”.
Teoksen kunkin osaston avaa värivalokuva näköalasta
Haminavuorelle, samalle mäelle, josta Tossavaisen romaanin Taistelevien
metsojen (Aviador 2020) päähenkilö Ferdinand von Wright maalasi
klassikkoteoksen Näköala Haminavuorelta (1853).
Kolmen proosateoksen jälkeen Näköala Haminavuorelle on
Tossavaisen paluu runouden pariin kuuden vuoden tauon jälkeen.
Ovh 29,50 €
Runokokoelma (valokuvitettu)
150 sivua
ISBN 9789523811201
Ilmestyy: syyskuussa 2022
Sidottu
Kl 82.2
Jouni Tossavainen (s.
1958) on Tervossa syntynyt, Tampereella opiskellut ja sen jälkeen pääasiassa
Kuopiossa asunut kirjailija. Hänen laajaan, vuonna 1985 käynnistämään
julkaistuun tuotantoonsa sisältyy sekä proosaa että runoutta – yhteensä 27
teosta. Taistelevien metsojen (2020) jälkeen Tossavaiselta on ilmestynyt
romaani Pojan usko (Aviador 2021).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.