Kangasniemen suojeluskuntalon
Pirtin projektorihuoneesta löydetty filmin palanen Kangasniemen Aino -näyttelyä
kuvatessa kesällä 1985.
”Kaikki on elokuvaa”
Jorma Kaparin runon mukaan, mutta kaikki ei ole elokuvarunoa. Jos runoilija käyttää sanaa elokuva, tuskin syntyy
elokuvaruno, kuten selviää Vesa Rantaman Kaikki on elokuvaa
-antologian arvostelusta (HS 14.10.2023).
Rantama viittaa
pelirunouteen, jonka käsittely saati määrittely on jäänyt yhtä epäselväksi kuin
elokuvarunous. Uusista tekijöistä kriitikko mainitsee V. S. Luoma-ahon
ja Kristian Blombergin, joiden teokset tarjoaisivat alustaa
”elokuvallisuuden syvällisemmälle käsittelylle”.
Syvällisemmin kyse
on siitä, miten runous elää taiteidenvälisyydestä. Kirja on yhä runouden kivijalka, mutta
esimerkiksi runoilija ja kriitikko Virpi Alasen mielestä yhtä tärkeää
”runoudelle on liikkua ja etsiä” ja ”sille on luontevaa jatkua
taiteidenvälisesti”.
Antologiassa Suo,
kuokka ja diversiteetti (2018) Alanen esittelee kokeilujaan kuvan ja
tekstin välimaastossa. Alasta kiinnostaa erityisesti tekstin ja kuvan
sekoittuminen, ja kun tietokone ei riittänyt, hän otti kynän ja synnytti
poeettisia eläimiä, kirjoituksen ja kuvan välihahmoja.
Julkaisukanavana
Alanen on tarkastellut Instagramisa aktiivisten taiteilijoiden sekatekniikkoja,
kuten Andrea Laybauerin makrovalokuvia, Mister Caitilinin
virkkauksia ja Sabine Broschen poltettuja kirjansivupapereita. Huimana
näköalana Alanen esittää, että lukutaitomme ei olekaan suppenemassa vaan
diversiteetti on laajenemassa pelien, somen ja digivirtojen maailmassa.
Entä jos ”ihmiset
ovatkin laajasti oppimassa kaikin aistein lukemaan maailman poetiikkaa
samantapaisesti kuin runoilija, joka voi ajatella ja aistia kaikkea runoutena”?
Videorunoutta
kehittänyt J. P. Sipilä on vielä lähempänä kuin Alasen poeettiset
eläimet sitä, mitä elokuvarunous saattaisi olla. Sipilä nojaa kehittämiinsä
sääntöihin ja rajoitteisiin, joista ensimmäinen kieltää runon kuvittamisen
videon keinoin. Videorunoutta ei ole runoilijan esittämän runon taltiointi yhtä
vähän kuin valokuvarunoutta on kuvaan lisätty kuvateksti, joka säkeisiin
jaettunakin kertoo, tarkentaa ja toistaa samalla tavalla kuin sanomalehtikuvaan
liitetty teksti.
Sipilän tekemistä
ohjaa myös Tom Konyvesin lyhyt teksti Videopoetry: A Manifesto,
jonka mukaan ”videoruno on teos, joka muodostaa kokonaisuuden liikkuvan kuvan,
tekstin ja äänen keinoin”.
Valokuvarunouteen
sovellettuna ilman runoa ei ole valokuvarunoutta, johon eivät kuulu liikkuva
kuva ja ääni. Runo taas voi olla aseemista, konkreettista tai perinteistä,
mutta ei äänirunoutta. Merkittävin ero on aika, joka ohjaa videorunoa.
Valokuvarunon kokijalla on vapaus pysähtyä, palata ja tarkentaa kuvaan tai
tekstiin, kun taas videorunon yhtä hyvin kuin elokuvan pysäyttäminen tuhoaa
liikkeen ja lopettaa äänen.
Lopulta Sipilän
mukaan on kyse rohkeudesta, on ymmärrettävä väline ainoastaan osaksi ilmaisua.
Paperin ja musteen tapaan video ei ole Sipilälle enää väline vaan hänen
runoutensa tapa: ”Väline ei enää määritä muotoa. Teen seuraavaa teosta
ajattelematta sitä. Se, mikä joskus saattoi olla kiinnostavaa välineen takia,
on nyt kiinnostavaa runouden takia. Väline ei ole olemassa välineenä.”
Uudet sovellukset ja
virtuaalitodellisuudet eivät oikeastaan merkitse mitään, kunnes kykenemme
hävittämään välineen välineenä.
(Lyhyempi versio tekstistä on julkaistu HS:n arvostelun kommenttina)
Erkki Pirtola kaappasi näyttelyn
Erkki Pirtola (1950 –2016) Kangasniemen Pirtin juhlasalissa 1985.Suojeluskunta- ja
nuorisoseuratalona palvellut Pirtti purettiin Suomen Aino -näyttelyn jälkeen. Jukka
Joutsin silloiselta Kangasniemen kulttuurisihteeriltä Hannu Hyvöseltä
saaman ja blogissaan julkistaman sähköpostiviestin mukaan Erkki Pirtola
kaappasi näyttelyn ja omalta osaltaan vauhditti purkutöitä.
http://www.jukkajoutsi.com/kniemi20.html
”(Hannu Hyvönen, sähköposti 26.3.2010): En
väistä vastuutani viimeisen taidetapahtuman aloitteentekijänä. Mutta kerronpa
kuitenkin etten itse hyväksynyt Pirtin töhrimistä ja kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiden kulissien ym töhrimistä. Hankkeeseen lähtiessämme meillä oli Mörön
taiteilijapariskunnan kanssa visio aivan toisenlaisesta tapahtumasta joka olisi
voinut auttaa Pirtin pelastamista purkamiselta.
Pääkaupunkiseudun graffititaidesuuntausta vetänyt ja suoraan New Yorkista
tapahtumaan tullut Erkki Pirtola kuitenkin otti täysin ohjat käsiinsä ja
käynnisti töhrinnän enkä kyennyt häntä ja muita pysäyttämään.
Koko tapahtuma oli minulle hyvin traumaattinen kokemus ja kun huomasin että
Pirtola rakensi tapahtumasta jonkunlaista kulttuurilegendaa ja oman uransa
taidemeriittiä kirjoitin koko näyttelystä ”hyvin kriittisen kirjoituksen
Taide-lehteen.
Mutta niin kävi, että taidetapahtuma vain vauhditti Pirtin purkua ja varmasti
loukkasi paikallisia kulttuurihistorian ja vanhojen rakennusten ystäviä.
Nyt - tässä yhteydessä - lähinnä halusin kertoa oman näkökulmani tuohon 25
vuoden takaiseen juttuun.
terv. Hannu Hyvönen.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.