Manifesti on julkaistu teoksessa Chinese Makers (2016)
ja netissä:https://tallisalevelphoto.weebly.com/an-
introduction-to-photopoetry.html
1. Runot ja valokuvat tukevat toisiaan
epäsuorasti.
2. Valokuvarunous on
mielenkiintoisempaa ja tempaa mukaansa, kun valokuva ei ole runon
kirjaimellinen kuvaus; samoin kuin jos runo ei ole valokuvan kirjaimellinen
kuvaus.
3. Sekä valokuvan että
runon on toimittava itsenäisinä teoksina.
4. Yhteisteokseen
valokuvan ja runon on tuotava oma syventävä osuutensa.
5. Jos
runoilija ei ole ottanut valokuvia tai valokuvaaja kirjoittanut runoa,
valokuvan ja runon yhdistäminen edellyttää yhteistyötä. Toimiva yhteistyö on
kuin läheinen ihmissuhde: onnistuneessa runon ja valokuvan yhdistämisessä
kumpikin toimii itsenäisesti, mutta on riippuvainen toisesta.
6. Yhteisteoksen
pitäisi näyttää eikä selittää. Tämä on avain lukijan mielenkiinnon herättämiseen.
7. Yhteistyössä olisi oltava valmiutta yllätyksille,
intuitiolle, joka auttaa valintoja ja antaa lisävoimaa.
8. Yhdistävien säikeiden lisäksi teoksessa saisi
olla eri suuntaan vetäviä voimia, jotka samalla liittyvät pääjuoneen.
9. Valokuvan on toimittava itsenäisenä teoksena
ilman muuta otsikointia kuin runon kieli.
10. Pitkän runon ja
valokuvan välinen dynamiikka on hyvin erilainen kuin lyhyen runon ja valokuvan
välinen; jälkimmäinen pari toimii parhaiten näyttelyissä.
11. Aina halutaan
tietää, missä valokuva on otettu, mutta valokuvarunouden mielikuvituksellinen
voima menetetään heti, kun tieto kerrotaan.
12. Haiku on lähinnä
sulkimen ääntä.
Onko kyse Walter Benjaminin valokuvaan liittämästä ainutlaatuisesta aurasta, kun 11. pakote manifestoi ”valokuvarunouden mielikuvituksellisesta voimasta”?
VastaaPoistaJos valokuvalla on aura, jonka digiajan bitti- ja somekuvan väitetään tuhonneen, tuhoaako valokuvan ottamispaikan kertominen valokuvarunouden voiman.
Eikö myös valokuvan totuusefektillä voi leikkiä? Miksi kuvan ottamispaikan on oltava museotavaraa, totta ja dokumenttia? Voihan kuvan kuvateksti yhtä hyvin olla runoutta, paikkansa pitämätöntä sanoitusta, joka jos ei kritisoi niin ainakin kysyy, mikä on todellista.