Kultakauden kaanonia uudistetaan nyt niin päin, että Väinö edustaa suohon upotettavaa patriarkaattia ja matriarkaatti laulaa uudet syntysanat. Teoksen tekijät ovat Riikka Haapalainen, Tiina Pusa ja Helena Sederholm. Haapalainen on nykytaiteen tutkimuksen professori Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, Pusa Aalto-yliopiston kuvataidekasvatuksen pääaineen johtaja ja Sederholm kuvataidekasvatuksen professori Aalto-yliopistossa.
Väinöjäkin on mukana: ulkoasusta
vastaava Ville Tietäväinen on valinnut anfangiksi Jorman,
ensimmäinen ja ainoan suomalaisen alkukirjain- ja koristesarjan.
Suomen taiteen kultakausi
edustaa miesten nationalistista eetosta ja koloniaalista fantasiaa toisin kuin
kolmen tutkijan teos. Suomen taiteen multakaudessa tutkijat ja
taidehistorioitsijat multaavat kultakautta ”laikukkaalla luennalla”, jossa
kuljetaan ”sammalikossa, suonsilmissä, jäkäläkankailla, joutomailla ja
puutarhoissa”.
------------------------------------------
” Ensimmäisenä toisin
tarkastelijan silmään pistää kuitenkin se, että taulussa ei ole suota. Vettä,
joka voi olla vaikkapa joki, kuvassa on, mutta höllyvää suota ei näy. Ja miten
tuollaisessa nousevassa rinteessä suota voisi olla?
Yhtä vähän kuin teoksessa on
suota, löytyy pitkospuita. Joen yli on aseteltu pari lankkua, ja sen jälkeen
maisemaan johdattavat paksut tukit.”
--------------------------------------------
Ensimmäinen luku
”Kuraantuneita lähtökohtia” avaa prosessia, jonka multakautisessa taiteen ja
tutkimuksen ymmärryksessä ”märkä suo on oivallinen lähtökohta ja metafora”,
sillä ”suo tarjoaa mättäältä mättäälle loikkivia vettyviä, eriaineksisia ja
sekoittuvia ajattelutapoja”.
Suon tarjoamaa materialisuutta
Riikka Haapalainen lähestyy 5. luvussa ”Kotomaan äidinkasvot ja kasvoton
luonto”.
”Suon representaatioita on
suomalaisen niin sanotun kultakauden kaanonissa varsin niukasti…
Yksi suonkuvaus löytyy Pekka
Haloselta, jota kanteleensoittoa taitavana kutsuttiin taidepiireissä
Väinämöisen sijaiseksi. Väinämöis-Halosen suonkuvaus, Myllykylässä Karjalassa
1892 maalattu Oijustie, on varsin vakaasti ihmiskeskeinen…
Oijustiessä suo toimii alustana tai näyttämönä ihmiselle.
Rämeen yli asetetut ihmisrakennelmat, pitkospuut, kannattelevat niin
maalauksessa kuin maisemassa kulkevia henkilöitä kuin maisemaa katselevaa
katsetta…
Ihmishahmosta katse etenee
vaivatta seuraamaan pitkospuista tehtyä polkua aina kohti ihmisten asuin- ja
muita rakennuksia… Suon vastus on kypsässä ja kesytetyssä suhteessa ihmiseen…
Halosen maalauksessa oijuspuut ovat aseteltu niin, että niitä pitkin kulkevan
ihmisen kengätkään eivät suon märkyyteen sekoitu. Pyrkimys on pysyä kuivana
suon päällä, ylittää suon tarjoama materiaalisuus.” (215)
Oijustien suohon Tiina Pusa ja Helena Sederholm palaavat
kuudennessa, toiseksi viimeisessä luvussa ”Maahan olet sinä jälkesi jättävä”.
”Nationalistista eetosta
palvelevan niin kutsutun Suomen taiteen kultakauden maisema-aiheeksi suo oli
liian suljettu ja surkea. Kaivattiin jylhempää ja kauniimpaa, jotain edustavaa.
Villi ja tottelematon suo on ollut suomalaisen taiteen aiheena sekä myyttisen
ja alkukantaisen suomalaisuuden kuvantajana. Harvoja poikkeuksia edustaa Pekka
Halosen Oijustie (1892) -maisema (s. 217), joka avautui suon höllyvälle
maalle.” (311)
Riikka Haapalaisen viitteenkin
mukaan maalausta voi tarkastella toisin: ”...esimerkiksi Valkosen & Valkosen
(1984, 167) mukaan Oijustiessä pääosassa on maisema, ei ihmiset
maisemassa.”
Ensimmäisenä toisin
tarkastelijan silmään pistää kuitenkin se, että taulussa ei ole suota. Vettä,
joka voi olla vaikkapa joki, kuvassa on, mutta höllyvää suota ei näy. Ja miten
tuollaisessa nousevassa rinteessä suota voisi olla?
Yhtä vähän kuin teoksessa on
suota, löytyy pitkospuita. Joen yli on aseteltu pari lankkua, ja sen jälkeen
maisemaan johdattavat paksut tukit.
Tieteellistä rasismia
Suomen taiteen kultakauteen
sain perehtyä Taistelevia metsoja (2020) kirjoittaessani. Multakaudessa
romaanin päähenkilön Ferdinand von Wrightin teoksia luetaan yhtä
höllyvästi kuin Halosen Oijustietä.
Ensin Ferdinandin Käpytikka-maalauksen
luonnontieteellistä tarkkuutta sormipaisukarveen suhteen pidetään
poikkeuksellisena. Sitten kasvien ”kasvisuus” –
kiinnittyminen maaperään ja muihin orgaanisiin toimijoihin – ei ole
nähtävissä Ferdinandin äärimmäisellä tarkkuudella kuvantamassa Maksaruohossa.
Riikka Haapalaisen mukaan
tyydyttäessään tieteellisen tiedon ihannetta Ferdinand lauloi suohon sen, mitä
kansa jo tiesi maksaruohosta – ja ilmeisesti myös sormipaisukarveesta – saati,
että olisi osoittanut ”kasvien suhteisuuden sekä tiedon ja tietämisen
relationaalisuuden”.
Ferdinand von Wrightin
maalauksen Haminalahden puutarhassa (1856 –1957) Haapalainen ottaa esimerkiksi
porvarillisesta turvasta ja esteettisestä suhteesta kasveihin, joiden
toimijuuden ihminen latistaa, jotta voisi helpommin torjua ihmisen ja elämän
kasviriippuvuuden. Kun niin sanotut vieraslajitkaan eivät kuulu Ferdinandin
paratiisimaisen puutarhan ideaalityyppiin, se osallistuu ”kolonialistisella
luonnontieteellä syy-yhteyden tieteelliseen rasismiin ja rotu- ja
seksuaalisuuserojen konstruoimiseen”.
Ferdinand kasvatti itse
kasvinsa ja viljeli puutarhaansa, molemmat töitä, jotka rahvaan parissa
katsottiin akkojen hommiksi. Haminalahden puutarhassa yhtä hyvin kuin
monissa muissa kukka- ja puutarhatauluissa puhutaan Ferdinandin kukkaiskieltä, jonka syy-yhteys seksuaalierojen konstruoimiseen saattaisi olla tutkimisen arvoista.
Haminalahden puutarhaan ja
Ferdin kukkiin viittaan useamman kerran Taistelevissa metsoissa.
Esimerkiksi näin:
”Veli Fredrikin ja Nikolai I:n kuolemasta huolimatta Krimin
sodan kesinä suruista ei ollut tietoa Haminalahden puutarhassa eikä Ferdin
elämässä. Miten kaunista voi olla myös ihmisen viljelemä luonto, jos se saa
rauhassa kasvaa kulttuuriksi lempeiden käsien varjeluksessa, hän oli ajatellut.
Ruotsin ajan murheet olivat väistymässä niin kuin pilvet ”puutarhan” taivaalta.
Myrskyn jälkeen aurinko kirkasti maisemaa myös seuraavassa taulussa ”Rajuilma
Haminalahdella”. Vähitellen nuorukaisen elämään kuuluvat pettymykset olivat
arpeutumassa tai paineltavissa pinnan alle niin kuin saksalaisen soossi, jota
jäi tuskin tahran verran ”puutarhan” varjoihin.” (94–95)
”Ruusuni puutarhassa, noisetteja lukuun ottamatta, eivät
koskaan ole olleet niin huonoja kuin tänä kesänä, sillä niissä on
kaikenlaatuisia eläimiä sekä sokeritautia. Pelargoonit ja neilikat sen sijaan
ovat erinomaisen kauniita. Myös ilmat ovat muutamia päiviä olleet jumalallisen
ihanat. Kunhan vaivainen tuhraajanne vain terveeksi tulee, niin mielihyvällä
maalaa vaikka pyytämättä muotokuvanne tai vähintään pienen lintutaulun!” (133)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.