KIRJOITTAJAN PÄIVÄKIRJA
"Kirjoittajan päiväkirja" jatkaa siitä, mihin blogi "Kuva ja sana" (2021–2007) päättyi
maanantai 1. joulukuuta 2025
Internetin mahdollisesta vapaudesta 1998
keskiviikko 26. marraskuuta 2025
Kuvan ja sanan työpajassa, Aviador helmikuu 2026
Tekijä: Jouni
Tossavainen
Sivumäärä: 250
ISBN: 9789523814493
Ilmestymisaika: Helmikuu 2026
Valokuvaesseekokoelma/valokuvarunokokoelma
Sidosasu: Nidottu, pehmeäkantinen
Kansi: Saara Hankama
”Kuvan ja sanan
työpajassa on runouden ja esseen synteesi, joka koostuu
valokuvarunoutta käsittelevästä esseestä sekä valokuvarunojen kokoelmasta Museorunot.
Kaksiosainen Kuvan ja sanan työpajassa juhlistaa runoutta ja
proosaa julkaisseen kirjailijan 40-vuotista työtaivalta.
Museorunoissa säkeet rikkovat dokumentaaristen valokuvien pintaa,
mutta haaste on kuitenkin sama kuin Robert Crawfordin ja Norman McBeathin
julkaisemassa Valokuvarunouden manifestissa (2016): ”Sekä
valokuvan että runon on toimittava itsenäisinä teoksina” ja ”yhteisteokseen
valokuvan ja runon on tuotava oma syventävä osuutensa.”
Jouni Tossavainen (s. 1958) on kuopiolainen kirjailija. Kuvan ja
sanan parissa työskentelyn Tossavainen aloitti 40 vuotta sitten
esikoiskokoelmassa Juoksijan testamentti (1985). Varsinaisia
valokuvarunojen kokoelmia ovat Metsännenä (1990), Kuusikirja (2008)
ja Näköala Haminavuorelle (Aviador 2022). Valokuvarunoutta
Tossavainen kehitteli blogissa Kuva ja sana 2007–2022. Hän jatkaa pohdintaa
blogissaan Kirjoittajan päiväkirja sekä Instagram-tilillään.”
torstai 20. marraskuuta 2025
Suomen nuijituimmat kansakoulun opettajat
Kirjailija, ohjaaja tai taiteilijaeläkeläinen Juha Hurme on kirjoittanut elämäkerran Suomen nuijituin nainen (2025) kotimaisen naisviihteen taitajasta ja painosten kuningattaresta Anni Polvasta (1915–2003). Polvan Tiina-kirjoja tuli luettua Saarismäen kansakoulun kirjastosta, kuten myös Aino Räsäsen Helena-sarjaa ja Hilja Valtosen romaani Nuoren opettajattaren varaventtiili (1926).
Räsäsen ja Valtosen
kirjoihin palasin Koulu-romaania kirjoittaessani. Räsäsen valokuvaan
törmäsin Maaningan kirjastossa Kirjailijat teillä -kiertueella. Yleisön
joukossa muun muassa Liisamaija Tikkanen todisti, että Räsäsen henki
elää ja sitä vaalitaan Maaningalla.
Aino Räsänen (os. Heikkinen) 1910–1995 syntyi Nakkilassa ja asui Maaningan Käärmelahdessa mentyään naimisiin vuonna 1934 maanviljelijä Toivo Räsäsen kanssa. Jyväskylän opettajaseminaarista valmistunut Räsänen oli saanut ensimmäisen työpaikkansa synnyinkuntani Tervon kansakoulusta.
Räsäsen Soita minulle, Helenasta! (1945) otettiin 26 painosta. Kaiken kaikkiaan teoksia on painettu yli kaksi miljoonaa kappaletta, ja julkaistun lehtikritiikin perusteella Räsästä voi pitää yhtä nuijittuna naisena kuin Anni Polvaa ja Hilja Valtosta.
Heinävedellä
syntyneestä kansakoulun opettajasta Valtosesta (1897–1988) ei ole julkaistu
varsinaista elämäkertaa, jos sellaiseksi ei lasketa Valtosen muistelmaromaania
Omakehu (1973). Maaningan painosten kuningattaresta Juhani Airaksinen
on julkaissut muistelmateoksen Helenoitten Helena (1996).
”Lehmän tissistä teatteriin”
Helsingin Sanomien
60-vuotishaastattelussa 2.10.1970 Räsästä raivostuttivat ”vihreäpeppuiset”
toimittajat, jotka vaativat ottamaan kantaa seksiin: ”Olla nyt yht’äkkiä
jotakin mieltä seksistä, kun ihminen on sentään ollut naimisissa yli 25
vuotta.”
Roolijaosta tässä
perheessä ei käyty keskusteluja, vaan Toivo hoiti Ainoansa, laittoi ruokaa ja
siivosi. Aino puolestaan kirjoitti, huusi ja komensi Pettäiseksi nimittämässään
talossa. Kahdesta leikkauksesta toipuva kirjailija sanoo, että hänen ”on pakko
kirjoittaa kirja, jotta paranisi”.
Tällä kertaa hän
paljasti myös aiheensa: ”Aioin kirjoittaa siitä, kuinka emännät ja isännät
myyvät maansa ja mantunsa ja menevät kaupunkiin ja ostavat osakkeen. Mitä
helvettiä siitä tulee, kun yht’äkkiä täytyy siirtyä lehmän tissistä
teatteriin.”
Vuonna 1971 ilmestyikin
romaani Annika tulee kaupunkiin ja sen jälkeen vielä kuusi teosta,
viimeisenä romaani Sirpale onnea (1980), josta löydän arvosteluja yhtä
vähän kuin muistakin lopputuotannon teoksista.
Kun viimeisen kirjan jälkeen elinvuosia oli jäljellä viisitoista,
olivatko ne kirjailijan onnellisinta aikaa?
![]() |
| Savon Sanamat 22.11.2025. |
Savon Sanomat 21.11.2025.
keskiviikko 3. syyskuuta 2025
Kolme karmeaa esimerkkiä eläinrääkkäyksestä
Jos ketkä niin von Wrightin
taiteilijaveljekset olivat innokkaita metsästäjiä. Omassa Haminalahden kartanon
asepajassa valmistettiin pyssyt ja saaliista tehtiin ruokaa. Mutta ennen muuta,
kun riittävän tarkkoja valokuvia saati värikuvia ei ollut käytettävissä, kuollut
eläin tarvittiin piirrosten ja taulujen malliksi.
Haminalahdessa,
Kuopion maalaiskunnassa, lähes koko elämänsä asuneen Ferdinand von Wrightin
(1822–1906) suhde metsästykseen oli yhtä ristiriitainen kuin tänä päivänä. Kun
eläinfilosofi Elisa Aaltola kirjoitti kyyhkysten tappamisesta,
herrasmiesmetsästäjä Mikko Kärnä nosti syytteen kunniansa loukkaamisesta.
Toisaalta metsästys oli Ferdinandille välttämätön pakko, toisaalta eläinrääkkäystä. Ferdin juttu metsästyslakiesityksestä, I jagtlagsfrågan, julkaistiin Tidskrift för Jägare och Fiskare -lehdessä 30. toukokuuta 1894. Otsikkonsa mukaisesti Ferdi pohti ensin metsästyslakikysymystä, mutta kaksisivuinen – todennäköisesti laajin hänen elinaikanaan julkaistu lehtiteksti – kiihtyi liki kiistakirjoitukseksi.
Silloisessa lakiesityksessä
vesilintujen metsästys olisi sallittu jo 14. heinäkuuta. Ferdin mielestä se oli
aikaista, koska poikaset olivat liian pieniä – sorsajahtiinhan päästään
nykylain mukaan 20. elokuuta. Toisaalta metsälintujen osalta Ferdi piti lakiesityksen syyskuun 1. päivää turhan myöhäisenä aloitusaikana; silloin ei ole
ajateltu niitä nälkäisiä talonpoikia, joille vähäinenkin ansio on tarpeen näinä
vaikeina aikoina: Under så ofta hos oss rådande, fattiga och svåra tider, då
t. o. m. några få pennis inkomst äro af oskattbart värde för den arme,
svältande bonden, vore en sådan åtgärd i hög grad omänsklig. Hood.
Verkatakkinen Ferdi
syytti säätyään selkein sanoin ja Ankarien ansapyynnin kieltäjien kautta hän
pääsi juttunsa pääaiheeseen: eläinrääkkäykseen. Muutamien herrasmiesten
kauniista puheista huolimatta Ferdi epäili, että heidän haavoittamansa eläimet
kärsivät enemmän kuin saalis köyhempien ansoissa.
Metsästäjien
eläinrääkkäyksestä Ferdi kertoi kolme karmeaa esimerkkiä. Hänen näkemänsä
haavikot − haapana, koskelo ja tavi − olivat todisteita törkeistä
ampumavammoista, ja näihin äärettömiin kärsimyksiin olivat syyllisiä yksin
metsästäjät: Dessa få fakta torde vara tillräckligt talande, och hvem känner
väl till alt det oändliga lidande de arma fåg larna äro underkastade blott
genom jägarens tillskyndande! Sen sijaan talonpoikien loukut tappoivat
Ferdin kokemusten mukaan nopeasti, ja haavoittuneita jäi harvoin kitumaan.
Herrat kuitenkin
mielellään syyttivät ansapyytäjiä viimeisenkin saaliin ottamisesta
tulevaisuutta ajattelematta. Niinpä Ferdi kysyi, mitä muuta kuin
ajattelemattomuutta ovat “massamurhat”, joihin “herrasmiesluokka” oli syyllistynyt
jänis- ja sorsajahdeissaan. Lehdissä vielä ylistettiin ja palkintoja jaettiin niille,
jotka olivat onnistuneet tappamaan eniten omaksi ilokseen – sillä omaksi
huvikseen metsästäjä voi ampua muutamassa päivässä enemmän lintuja kuin
salametsästäjä koko syksynä – kun taas talonpoika pyysi pysyäkseen hengissä.
Rinnastaessaan
talonpojat robinhoodmaisiin jaloihin rosvoihin, joista C. G. Estlander oli
laatinut vuonna 1859 Snellmanin kehuman dosenttiväitöskirjan Folksångerna om
Robin, Tidskrift för Jägaren saattoi menettää muutaman kestotilaajan
ja saada tilalle jonkun sarkahousun. Fransiscus Assisilaisen tapainen
luokkarikkurius, naimattomuus, köyhien auttaminen, mystinen sairastelu ja
rakkaus taivaan lintuihin toivatkin taiteilijan tarinaan pyhimysmäisiä
piirteitä.
Ferdin tapaan ankaraa
arvostelua hyväosaisempia kohtaan esitti myös satusetänä pidetty Zachris Topelius,
jonka runo Kommunismin kehto (1884) päättyy säkeeseen: “Omaisuus on
varkautta!” Juttunsa lopuksi Ferdi toivoi olevansa väärässä, epäili silti ettei
niin ole. Det skulle mycket glädja mig om mina omdömen visade sig vara
orättvisa och obefogade, men tyvärr befarar jag att så ej är fallet, och ehuru
mykket ännu vore att tillägga ifråga om detta kapitel, tillåta krafter och tid
det ej för denna gång.
Haminanlaks, den 9
mars 1894. Ferd. v. Wright
(Kts. myös Taistelevat
metsot 2020, 305–307)
Wrightin veljesten maalaismaisemassa Haminavuori kuuluu luonnonsuojelualueeseen, jota Pienen Neulamäen asfalttikaavoitukset lähestyvät joka päivä. Yhtä hellämielisesti kuin Ferdinand eläimiin suhtautui kirjailija Axel Munthe (1857 –1949). Caprin saarella pitkällisen taistelun jälkeen hän sai suojeltua metsästäjiltä tuhansien lintujen levähdyspaikan ostamalla Barbarossavuoren.
Barbarossavuori on nyt
lintujen turvapaikka. Tuhannet väsyneet muuttolinnut lepäävät siellä joka kevät
ja syksy suojassa ihmisiltä ja eläimiltä… [ihmetyö], joka on useiden vuosien
aikana joka vuosi pelastanut ainakin viidentoistatuhannen linnun hengen, alhaisen
arvion mukaan… Minä olen varma siitä, että meidän Herramme rakastaa lintuja,
eihän hän muuten olisi antanut siipiä samoinkuin omille enkeleilleen.
(Kts. Huvila meren
rannalla 1930, suom. J. A. Hollo, 322–325)
perjantai 29. elokuuta 2025
Kolmen uroskarhun karkotussanat
Särkilahden karhu Kuopiossa 27.8.2025.
Ei tiedetä, miksi Suomen kalliotaiteessa karhua on kuvattu vain kolmessa
kohteessa, kun taas hirveä esittäviä kuvia löytyy lukematon määrä.
Arkeologisesta aineistosta löytyy vielä vähemmän todisteita karhun palvonnasta,
vaikka karhutotemismi näkyy vahvasti suomalaisessa kansanrunoperinteessä.
Piispa Isaacus Rothovius tuomitsi karhurituaalit jo 1600-luvulla, mutta karhunpeijaiset jatkuivat Itä- ja Pohjois-Suomen kansanperinteessä aina 1900-luvulle saakka.
Juvan runoilijapastori Abraham Poppiukselta (1793–1866) on välittynyt karhunkarkotusloitsun kopio, joka sisältää runsaasti savolaisuuksia varhaisemmalta ajalta kuin ensimmäinen kirjaanpano vuonna 1782.
Metzän kullainen kuningas,
metzän ehtanen isändä,
mehtoiseni halliparta,
käy mun kjerten kallioni,
kaarten karjan laituimilla,
sivutze sikoveräjän.
Lähde tuonne kunga käsken:
Pohjan pjendereen perään,
Lapin maahan laukeaseen –
siell on kedot juostaxesi,
sannat helkytelläxesi,
siell on luutoinda lihaa,
siell on päätöntä kalaa.
Siell on hirvet kytkettynä,
jalopeurat jatkettuna.
Karhun päivänä lausuin UkkoHiiden laavulla Tervossa ”Uroskarhun karkotussanat”, jotka on kirjaanpantu Suomen kansan vanhat runojen XV osaan (SKS 1997, 159–160). Metsännenän (1990) karhurunojen lisäksi manasin metsänpeittoon uudella runolla kolmea uroskarhua, joiden nimeä ei kannata mainita, jos ei halua herättää algoritmiä.
Mitä emme sano ääneen
kun yritämme miellyttää
ystävääsi, joka puree
ruokkivaa kättä?
Kuka tulee vastaan tilaamatta
ja ketä ei saa mainita
lykkyään menettämättä?
Otsohan asuu Amerikassa,
seisoo pörssissä ja Miška
ei sano sotaa sodaksi
vaan erikoisoperaatioksi.
Meidän kaveri Otso
ja Venäjän toveri Miška
kapitalismi ja diktatuuri
kummanko kupista juot
öljyä ja votkaa vai molempia?
Tai ehkä nautimme tölkin
Valko-Venäjän tehtaalta?
Ei valita eikä valiteta
hymyillään hampaat sahanterällä.
Ei sanota mitään, keinutellaan vaan
velkojemme nousu- ja laskuvesillä.
Meidän usko ja toivo eläkkeitä myöten
Amerikan tsaarin pörssiunelmia
tekoälyn pilvikeskuksissa.
Harvemmin keinottelemme
yhtä hyvällä tuurilla kuin Nalle
Suomen kartanossaan kiiltävässä
karvassa. Tosin vain kahtena
päivänä vanhassa kotimaassa
rusketuksen kulumisen riskillä
herrajahdin seurustelu-upseerina.
keskiviikko 27. elokuuta 2025
Savusaunan henget palaa
”Olen vakuuttunut ettei proosan kirjoittamisen tarvitse poiketa runoudesta; kummassakin tapauksessa etsitään välttämätöntä, ainutlaatuista, monikerroksista, tiivistä, ikimuistoista ilmaisua.”
”Niin myös tässä ehdotuksessa kokoelman kansikuvaksi, jossa synnyinseutuni puiden savut ovat piirtäneet savusaunan ikkunaan tervaista, abstraktia karttaa vuonna 1982.
Lapsuuteni
Saarestenmäkeen ja autioituneen tilan savutorppaan Pekkalaan palataan Museorunojen
kolmannessa osastossa. Jos Museorunojen etukansi on museoon kuuluvaa
torppariajan historiaa, niin takakannen kameralla savupirtin poika tähtää tulevaisuuteen.
Tai kuvan saa tulkita niin ja kysyä museon työpajalaisilta:
’Mitä ovat ne merkit, jotka
tekevät kuvasta valokuvan ja sitten valokuvarunon?’”
(Kuvan ja sanan
työpajassa, 2025, 2)
keskiviikko 18. kesäkuuta 2025
Metsädialogin Metsäruno Kaltiossa 3/2025
Snellmanin unelma on totta:
metsän paikassa kasvaa
puupelto
tai puiden
reservaatti, kansallispuisto.
Kansallismetsä on puisto, ihmisen
kuvitelma luonnosta,
joka virkistää
niin että jaksamme
puhua heinää puuksi.
Metsäluonto on meidän kulttuuria
joka kukkii jätettä
kuoleman pelloksi.
Menepä metsääsi
josta puolet kohisee
maan alla
opit pelkäämään.
Siellä ja sinussa
ei silmä lepää, ei ehdi:
kauhistut, kuusi
kaatui niskaan
kompastuit risukkoon,
kiroilet
pakenet heti villiä,
jonka omistat
vasta kaksi metriä













