Kuvanveistäjä Eemil Halosen teoksia Lapinlahden taidemuseossa 2022. Onko näiden kipsimiesten, tai miesten päissä yleensä, surua, vihaa, viisaan lepoa vai Bo Carpelan sanoin ”liikaa logiikkaa ja liian vähän salaisuutta”?
”Kirjailija, esseisti Antti Nylén arvelee, että kaunokirjallisuuden ytimenä on viha ja kirjoittaminen on parhaimmillaan aggressiota. Pentin kirjoittamisessa on vihanpurkauksia, mutta sen lähteenä ei ehkä sittenkään ole viha. Kynää liikutti suru. Sen alkusyynä oli rakkaus ja huoli. Nykypäivän vihapuhetta se ei ole. Suuttumus oli vasta toinen taso, ’toinen nuoli’.
Pentin
tekstejä ei ole syytä lukea kuvina kirjoittajan psyykestä tai todisteina
mielentiloista. Kirjoittaminen oli oma maailmansa. Pentin elämä ei
viimeisinäkään vuosikymmeninä ollut yhtä masennusta ja synkkyyttä, niin kuin
joistakin tulkinnoista voisi päätellä.”
(Anni
Jussila Pentti Linkola ja minä. Elämää toisinajattelijan kanssa
Minerva 2021, 53.)
Luonnonperintösäätiön
toiminnanjohtaja Anni Jussilan kirja täydentää hyvin Riitta Kylänpään
elämäkertaa Pentti Linkola – ihminen ja legenda (2017).
Jussilan
kokemusperäinen tieto toisinajattelijan elämästä vertautuu siihen, mitä
vaikkapa Mia Berner, Aila Meriluoto ja Tuula-Liina Varis ovat julkaisseet
kirjoittavista miehistään. Tämä näkökulma saattaisi avata jotain myös siitä,
mitä puuttuu esimerkiksi Paavo Haavikon elämäkerroista.
Toisaalta
avioliiton omaisessa suhteessa Linkolan kansa eläneen Jussilan ”läheiskulma”
rikastuttaa mielikuvitusta niin, että on entistä vaikeampi hallita käsitystään,
mikä mies Linkola oli. Mikä oli hänen salaisuutensa ihmisenä ja kirjoittajana,
jos ne voi jakaa kahteen eri maailmaan Jussilan tapaan?
Jos
totuus Pentistä ihmisenä hämärtyy rakastuessaan ja rikastuessaan, niin usko
Linkolan kirjoitusten todistusvoimaan näyttää vankistuvan päivä päivältä. Voiko
olla tuntematta myös vihaa, kun katsoo dokumenttia Intian saasteista,
Amerikan autojonoista tai ihmislajin yhdestä saastaisimmasta oliosta,
venäläisestä tappajasta, joka Putinin sodassa paskoo ukrainalaisten lattiamatoille.
Ihminen
on maapallon syöpä.
Vihan
suhteen Jussila arvelee Nylénin erehtyneen, mutta jatkossa hän käyttää
esseistin tulkintoja Linkolan teksteistä ilman nokertelua. Omissa vihoissani
olen sortunut vinoilun syntiin useammin kuin Jussila koskaan – ja Nylénin
suhteen alussa lainattu on kuin bensaa nuotioon, jonka sytykkeet löytyvät Kuoharit-romaanin
III osan sivulta 430.
Laajemmassa pohdinnassa vihan merkityksestä kirjailijalle
ja kulttuurielämälle yleensä päädyin lainaamaan Bo Carpelanin viimeistä
romaania Blad ur höstens arkiv (2011) Caj Westerbergin suomennoksena:
Heissä
on liikaa logiikkaa ja liian vähän salaisuutta. Heidän lähtökohtansa on totuus,
ei todellisuus. He eivät tiedä, että totuus on vain elämän työstämistä, ei sen
tarkoitus. (Lehtiä syksyn
arkistosta, 17.)
Julkaisemattomassa
käsikirjoituksessa epäilin kiusaajani ja vihamieheni olevan valmista kuohariainesta
Linkolan tapaisten isieni jalanjäljillä. Siis jos intohimokseen ei pääse
viiltelemään itseään tai toista, tosi taidetta ei voi syntyä, sillä ”vihassaan itse kukin tuumii, juonii ja
tahtoo tuloksia, vahinkoa ja tuhoa vääräuskoisille, jotka eivät osaa käyttää
järkeä yhtä terävästi”.
Ehkä
sitten kun vihani talttuu, pääsen siihen viisaan lepoon, joka on kirjoitettu
latinaksi Kansalliskirjaston deviisiin. Otium sapientis viittaa
roomalaiseen kylpylään, hengen lepoon, josta Sirpa Kähkönen puhui
juhliessamme 150-vuotiasta Kuopion kirjastoa 22.3.2022.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.