Ensimmäiset valokuvarunot julkaistiin albumeissa ja
leikekirjoissa. Lavastettu (theatrical) ja piktorialistinen valokuvaruno
hallitsivat 1800-lukua aina 1900-luvun alun avantgardeen asti.
Kuvituskuvituksesta, yksinkertaisesta kuvan ja sanan kuvatekstimäisyydestä ja ekfrasista – kuvan sanallisesta kuvailusta – päästiin jossain määrin irti jo valokuvakeksinnön alkuvuosina, silti joko kuvan tai runon voimaa syöviä yhteisteoksia julkaistiin vielä 150 vuotta myöhemmin.
Michael Nottin ensimmäisessä ja ainoassa valokuvarunouden
historiassa Photopoetry 1845–2015 (2018) ja painetuissa
valokuvarunoteoksissa avantgarden keksinnöt on unohdettu tai sivuutettu yhtä
mielenkiintoisina kokeiluina kuin dada tai abstraktin valokuvauksen aloittanut
vortografia.
Venäläisten avantgardistien Alexander Rodchenkon ja Vladimir
Majakovskin Pro Etossa (1923) kahdeksan mustavalkeaa valokuvamontaasia
on liitetty pitkään rakkausrunoon niin, että visuaalisten elementtien pitäisi
vastata kirjaimia tai vertautua sanoihin.
Yhtä hyvin ikonisena modernistisena teoksena Nott esittelee Facilea
(1935), jossa Paul Éluardin surrealistisiin rakkausrunoihin yhdistyy yhdeksän
mustavalkeaa Man Rayn valokuvaa kuvaajan vaimosta Nuschista. Tekstin pitäisi
virrata sivuilla ja hyväillä torsoksi rajattuja vartalon muotoja niin, että
valokuvat eivät kuvita runoa, vaan visualisoivat tunteita ja luovat
moniaistisen valokuvarunon.
Toisin kuin Pro Eton kohdalla Nottin kuvaus Facilesta
näyttäisi pitävän paikkansa nettikuvien perusteella. Keräilyharvinaisuudeksi päätynyttä Facilea
ei löydy Suomen kirjastoista eikä Amazonilta, AbeBooksilla hintapyyntö on 7 500
dollaria sekä viiden euron postikulut.
Englanninkielisen Pro Eton saan Männistön ärrälle
parilla kympillä. Majakovskin runoelmasta on suomennettu vain palasia Bengt
Jangfeldtin elämäkertaan Panoksena elämä (2008), mutta Rodchenkon
tuotantoon ja valokuvarunouteen teos ei tuo juuri uutta tamperelaisen Rodšenko-seuran
toimintaan tutustuneelle.
Kahdeksan runoelmaan ripoteltua montaasia rakentavat
omanlaistaan kuvakertomusta, toisaalta ne muistuttavat kuvituskuvistusta. Esimerkiksi,
jos runossa epätoivoinen rakastaja harkitsee itsemurhaa sillalla ja painaa
tassunsa korville, niin myös montaasissa mies seisoo sillalla ja painaa käsiä
korvilleen.
Valokuvarunoutena Pro Eton kansi, jossa hypnoottinen katse yhdistyy naisen päälaen rikkoviin kirjaimiin, toimii parhaiten esimerkkinä neuvosto-avantgarden mahdollisuuksista ja nostalgiasta.
Rodšenko-seuran perustivat Erik Ahonen, Jouni Hirvonen,
Markku Kivinen, Jukka Mikkola ja Jyrki Siukonen vuonna 1984. Seuran näyttelyt
ja performanssit perustuivat 1920-luvun vallankumouksellisen neuvostaiteen ja
erityisesti Aleksandr Rodšenkon (1891–1956) muotokieleen. Seuran Porvari hus!
-teokseen (1985) liittämän selityksen mukaan:
Nostalginen neuvosto-avantgarde asetti taiteen, politiikan
ja talouden suhteet kyseenalaisiksi huumorin keinoin. Rodšenko-seuran
aatteellinen optimismi tulkittiin 1980-luvun Suomessa pilailuksi seuran jäsenten
päinvastaisista vakuutteluista huolimatta.
Rodšenko-seuran on julkaissut myös kuvan, jossa Rodšenkon
mainosjulisteeseen Novost dnja (Päivän uutinen) pohjautuvasta Porvari
hus! -teoksesta on 16 eri versiota, teksteinä muun muassa KOMMUNISTI HUS,
TODELLISUUS HÄH, AATTEEN TIE ja KARKKIA SYÖ.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.