”Sibelius-Akatemian
15 opintoviikon sisältötuotantoalan yrittäjyyskoulutus alkoi 1.1.2001 ja
päättyi 15.6.2001. Koulutuksen jälkeen en perustanut yritystä, mutta päätin
lopettaa työt Savon Sanomissa.” (”Liiketoimintasuunnitelman” tausta.
Johdatus Jouni Tossavaisen runouteen, Pro gradu Jyväskylän yliopisto 2004,
10)
Toimitussihteerinä
Savon Sanomissa kehitin ja toimitin Kirjaverkko-portaalia vuosina
1998–2000. Yrittäjäkoulutuksessa tuotin Kirjaverkkoon pohjautuvan liiketoimintasuunnitelman
Hyvien Kirjoittajien Seurasta.
Keskisuomalainen
Oyj:n omistamassa Savon Mediassa Kirjaverkon kehittämistä jatkettiin
yhtä vähän kuin muutakin digitaalisen tuotannon jalostamista 2000-luvun alkuvuosina.
Hyvien
Kirjoittajien Seurakin jäi vain vapaalle kirjailijalle tuloja tuottamattomaksi
suunnitelmaksi, joka ei kiinnostanut kirjoittajia, kustantajia eikä bisnesenkeleitä.
Kirjaverkko HKS
HYVIEN
KIRJOITTAJIEN SEURA
”Kirjaverkossa
liityt Hyvien Kirjoittajien Seuraan, HKS, jossa julkaiset ja saat suoraa
palautetta hyvin kirjoittavilta ammattikirjailijoilta.
Hyvien
Kirjoittajien Seurassa, HKS, olet yhteydesssä muiden kirjoittajien ja
kirjailijoiden lisäksi suoraan kirjankustantamoihin, joista moni
esikoiskirjailijaksi haluava saa nykyisin odottaa palautetta jopa vuoden.
HKS-arvostelupalvelun
lisäksi Savon Median Kirjaverkko julkaisee hyvien kirjoittajien parhaita
tekstejä ja maksaa niistä julkaisupalkkion.
Nettikirjoittamisen
lisääntyessä tarvitaan entistä enemmän ammattimaista palautetta. Sitä löytyy
Hyvien Kirjoittajien Seurasta.
Kirjaverkon tuottajan kautta saavat jo nyt palautetta ne HKS:n ystävät, jotka ovat
lähettäneet Atena-, Minerva- ja
Like-kustantamoihin käsikirjoituksia. Vuosittain esimerkiksi Likeltä jää
julkaisematta noin noin tuhat käsikirjoitusta.
Muut
kustantajat lähtevät Kirjaverkkoon mukaan, jos käsikirjoituspinojen
paineita saadaan purettua ja uudet kirjoittajat löytyvät ajoissa ja jaksavat
jatkaa käsikirjoitustensa työstämistä kirjaksi asti yhteistyössä Hyvien
Kirjoittajien Seuran kanssa.
Yhtenä
mahdollisuutena kirjoittajille tarjotaan book on demand -palvelua niin
että tekstit viimeistellään yhteistyössä valmiiksi teoksiksi ja toimitetaan
kuten Nihil Interitin ePoetry-sarjassa. Kirjaverkon yhteistyö Hyvien
Kirjoittajien, painojen, kustantamojen, nettijulkaisijoiden ja
kustannustoimittajien kanssa lähestyy näin kirja-agentin työtä, jota Suomessa
ei vielä tehdä.
Kirjaverkon lisäarvopalveluihin kuuluvat myös tekstiviestirunot, joiden
kirjoittamisesta kilpailtiin ensimmäisen kerran Suomessa 1.6.2001. Kilpailun
sponsoreina olivat Kuopion Puhelinyhdistys, Vestäjät ja Savon Sanomat.
Hyvien
Kirjoittajien Seuran lisäksi Kirjaverkossa voi liittyä esimerkiksi
kirjailija Pauli Kallion yhteistyössä kuopiolaisen Mindcomin kanssa
kehittelemään vuorovaikutteisen verkkotarinan tuottamiseen. Yhteistyötä tehdään
myös Oriveden Opiston Teletopeliuksen ja Elämäntarina-hankkeen kanssa.
Mahdollisia
ammattilaisia, jotka itse tunnen ja jotka lähtevät mukaan, jos heille maksetaan
tehdystä työstä oikea palkka, ovat esimerkiksi Kari Hotakainen, Sari
Mikkonen (ny. Airaksinen), Mari Mörö, Kauko Röyhkä, A. W. Yrjänä...
Markkinoinnissa nämä "tähdet" nostetaan esiin. Tätä HKS:stä luotavaa
julkista mielikuvaa palvelevat myös printtimainokset, ammattilaisten
nettiesittelyt ja linkitykset blogeihin.
Netin Kirjaverkossa
on julkinen ja yksityinen osa. HKS:n julkinen osa tarvitaan, jotta
julkaisija saa nettisivuilleen kävijöitä ja Kirjaverkko alustan.
Ammattilaisilta ostetut tekstit, joko palautteet tai valmiit novellit, runot ja
muut tekstit julkistetaan vähitellen verkkoon. Tällä varmistetaan aina uutta
luettavaa HKS:n julkisen puolen kävijöille.
Yleisellä ja
yksityisellä puolella niin ammatti- kuin harrastajakirjoittajat itse päättävät,
minkä tekstin ja miten he haluavat sen arvioitavaksi. Samalla tavalla
yksilöllisesti jokaisen tekstin kohdalla erikseen päätetään sen
julkaisemisesta, kuluista ja palkkioista. Ammattikirjoittajien kanssa tästä
tehdään kirjalliset sopimukset ja harrastajien kanssa nettisopimukset
esimerkiksi kirjailija Leevi Lehdon vetämän ePoetryn mallin mukaisesti.
Kirjaverkko takaa myös vapaan keskustelun ja julkisen vastineoikeuden käyttämisen
keskustelua-sivustossa, jota hoidetaan sanomalehden yleisönosaston
periaatteiden pohjalta.
Yksityisellä
puolella kalleinta on tilata Kirjaverkossa julkaisematon
ateljeekritiikki tietyltä kirjoittajalta. Jos ateljeekritiikki julkaistaan,
tästä ammattikirjailija saa vielä suuremman palkkion, mutta kirjoittajan
kustannukset pienenevät, koska hän saa palkkion julkisella puolella
julkaistusta tekstistä.
Esimerkiksi
jos tilaa pelkän kritiikin, se maksaa vaikka 100 euroa. Jos teksti julkaistaan Kirjaverkossa,
kritiikki maksaa vain 50 euroa eli kirjoittaja saa 50 euron palkkion. Jos sekä
teksti että kritiikki julkaistaan, kirjoittaja maksaa nolla euroa.
Kirjaverkon tuottajan kannalta ansaintalogiikka perustuu siihen olettamukseen, että
suurin osa kirjoittajista haluaa pelkän palautteen omasta käsikirjoituksestaan
ja nämä tuottaja kirjoittaa itse. Jos ammattilaisille tulee liikaa luettavaa,
arvioiden hintaa nostetaan.
Kysymyksiä:
- Miten Savon
Mediat hyötyy hankkeesta?
(Vastaus:
Savon Media hyötyisi siitä, että "kirjallisuusportaalissa" olisi
klikkaajia, joille esim. mainostaa lehtiä ja kirjoja. SM tarjoaisi myös
ainutlaatuisen palvelun lukijoilleen. Tällaista mahdollisuutta, joka lähestyy
kirja-agentin toimintaa ei tarjota tällä hetkellä missään muualla.)
- Entä
jyväskyläläiset Atena ja Minerva ja löytyykö yhteisiä etuja Savon Median
kanssa?
(Vastaus:
Väli-Suomen yhdistettävä voimia myös kulttuuriklusterin puolella)
- Pahimmat
kilpailijat?
(Vastaus:
Toiset arvostelupalvelut, joiden kautta ei ole kuitenkaan mahdollista julkaista
tekstiään eikä valita palautteensa antajaa.)
- Onko
tuottaja kirjailija Jouni Tossavainen, Tmi Tossavainen vai Kirjaverkko
oy?
- Ulkoinen
ilme: nettisivun rakenne, printtimainokset, maksukaavakkeet, paperit, logot,
kirjekuoret, kirjamessuille HKS-juliste?
- Sopimukset Kirjaverkon
tekijänoikeuksien jäämisestä tuottajalle ja siitä, että maksuliikenne sotuinen
ja alv-veroineen kiertää julkaisijan palkkakonttorin kautta?
Sis.com-sanastoa
2001
Tekoäly ja pilvipalvelut
eivät kuuluneet sanastoon 2000-luvun alussa, kun Sibelius-Akatemia
koulutti savolaisia sisältötuottajiksi Kuopiossa. Esimerkiksi vuonna 2021
Cybersecurity Venturesin mukaan maailmanlaajuisesti 50 % kaikesta tiedosta
tallennettiin pilveen. Vuonna 2015 vain 25 % kaikesta tiedosta oli
tallennettuna pilveen.
Maailmanlaajuisten
digitaalisen sisällön luomismarkkinoiden kooksi arvioitiin 32,28 miljardia
Yhdysvaltain dollaria vuonna 2024, ja sen arvioidaan kasvavan CAGR:llä 13,9 %
vuodesta 2025 vuoteen 2030.
Sisältötuotanto (Content Creation Industry): "Sisältötuotannolla tarkoitetaan
sekä perinteisille jakelukanaville että sähköisille viestimille laaditun
dokumentti-, kulttuuri-, opetus-, palvelu-, viihde- tai
markkinointiviestinnällisen ohjelmasisällön tuottamista sekä siihen liittyvää
liiketoimintaa." (Suomen kauppa- ja teollisuusministeriön
sisältötuotantoprojekti 2001)
Infocom-klusteri, sisältötuotanto on osa Infocom-klusteria, johon kuuluvat myös
informaatioteknologia ja viestintäinfrastruktuuri.
Tekijä, luonnollinen henkilö, joka on luonut teoksen.
Teos, kirjallinen tai taiteellinen, omaperäinen ja itsenäinen, myös teoksen
osan osalta suojattu.
Tekijänoikeus ei suojaa ideaa, menetelmää, juonta, tietoa, teoriaa, periaatetta,
käsitettä, logiikkaa, algoritmia, rakennetta, konseptia, hahmoa, jos se ei ole
teos.
- Onks Viljoo
näkyny? ei ole teos.
Vapaata
aineistoa ovat ei riittävän omaperäiset teokset, teokset joiden
tekijän kuolemasta yli 70 vuotta, lait ja asetukset, viranomaisten päätökset ja
lausumat.
Idea, ratkaisu, joka näyttäisi poistavan ongelman.
Keksintö, idea, jonka keksinnöllisyys tai suojattavuus on selvitetty.
Innovaatio, keksintö, joka on toteutettu kaupallisella asteella.
Kulttuuri, elämäntavan henkiset, aineelliset ja sosiaaliset käytännöt.
Kulttuuriteollisuus, laajimman määritelmän mukaan "kaikki tuotanto, jossa
merkitystenvaihto on ensisijaista". Taiteilijan luovan työn
merkityssisältöjen tuotteistaminen teokseksi: esittäminen, kopiointi, jakelu ja
vastaanotto.
Kulttuuriteollisuuden
arvonlisäketju: idean keksiminen, jatkojalostus, tuotteistaminen,
markkinointi ja jakelu loppukäyttäjille.
Arts
management, taiteen tuotteistaminen niin että taiteen laatu säilyy
talouden pysyessä tasapainossa.
Taide, Volmar Kilpisen sepittämä uudissana vuodelta 1842, ja sen kantasana
taitaa on itämerensuomalainen johdos samasta kannasta, joka esiintyy sanassa
taju. So. tajutaito.
Taiteilija, taitotajuntaja, taide sanan johdos tullut käyttöön 1800-luvun
jälkipuoliskolla
Mesenaatti, taiteilijaa taloudellisesti avustava varakas henkilö.
Sponsori, rahoittaja, lat. sponsor, takaaja, takuumies.
Media, julkiset tiedotusvälineet.
Uusmedia, digitaalisen median yläkäsite.
Multimedia, monimediallinen kerrontapa, aiemmin hypermedia (akat.
"ylimedia").
Off-line media, välitystapana "romppu", cd-rom, DVD.
On-line media, välitystapana internetti tai mobiili.
Mobiili, langattomat sähköiset palvelut.
I-mode, kännykkä + mobileinternet + sähköposti.
Interaktiivisuus, käyttäjän ja koneen vuorovaikutus.
Internet, www:tä hyödyntävä verkko, johon kaikilla on pääsy toisin kuin
intranetissä.
Data, sähköinen informaatio.
Digitaalisuus, kaikki data voidaan muuttaa sähköiseen muotoon.
Digimaailma: internet, mobiilipalvelut, digi-radio, digi-tv.
eBusiness, elektroninen kaupankäynti on tietoverkkojen kautta käytävää
liiketoimintaa.
Portaali, verkkopalvelun esittelysivu.