Helsingin kirjamessuilla Suomen
Kirjailijaliiton 125-juhlavuoden kunniaksi Matti Kangaskoski haastatteli 40
vuotta sitten alalle tullutta, 20 vuotta sitten esikoisensa julkaissutta Saila
Susiluotoa ja viime vuonna debytoinutta Meri Valkamaa siitä,
millaista kirjailijan ammatissa työskentely on ollut eri aikoina.
Kirjoitin muutaman liuskan
muistoista, joita ehdittiin sivuta muutaman kerran. Sen sijaan muistiinpanoja
itse esiintymisestä ei juuri ehdi tehdä. Päällimmäisenä jäi mieleen
esikoiskirjailija Valkaman kuvaus siitä, miten kirjoittajan tänä päivänä on
kilpailtava erottuakseen muista ja kuinka paljaaksi voi tuntea itsensä
someajassa.
Nettiaika on muuttanut
kirjailijan ja lukijoiden suhdetta. Neljäkymmentä vuotta sitten kritiikkiä
julkaistiin päivälehdissä enemmän, mutta lukijat jäivät hiljaiseksi kansaksi.
Toisaalta kriitikon rivit jäivät lopullisemmiksi tuomioiksi, kun päivälehtien
kulttuuri- ja mielipideosastot eivät julkaisseet kommentteja, oikaisuja tai
vastineita arvosteluihin.
Tänä päivänä kriitikolta voi
puolustautua postauksella. Yhtä hyvin on vaikea välttyä lukijoiden
mielipiteiltä kirjoista, olipa teosta luettu tai ei. Some ja
lukuaikapalveluiden tähdittämät lukija-arviot ovat muuttaneet palautteen
muotoa ja määrää, ja se maailma voi olla todella raaka. Ainakin Meri Valkama on
kokenut niin.
Valkamalle oli jäänyt mieleen
esimerkiksi Suomen Kuvalehden huhtikuussa julkaisema Jukka Viikilän
haastattelu, jossa Viikilä mainitsi säpsähtävänsä hereille yöllä ja
miettivänsä, onko Facebookin Kirjallisuuden ystävät -ryhmässä taas haukuttu Taivaallista
vastaanottoa.
Samaan teoksen vastaanottoa
hämäävään suuntaan on viittonut Saila Susiluodon mielestä autofiktion
"nousu". Mutta on myös yksi asia, joka ei ole muuttunut.
Niin Susiluodon kuin oman muistini mukaan runokeikan palkkio on pysynyt samana.
Esimeriksi messuilla kirjailijaliitto on tietääkseni ainoa ohjelmajärjestäjä,
joka maksaa palkkaa kirjailijalle: 200 euroa esiintyjälle ja haastattelijalle
280 euroa puolen tunnin lavaesiintymisestä.
Omissa kommenteissani veikkasin,
että suurin muutos on vauhdin kiihtyminen. Esikoista naputtelin Optima Elitellä
(DDR). Nyt on kaksinkertaiset kuuntelunopeudet äänikirjoissa, sadasosasekunnit
pörssissä, vuodessa ilmestyy 300-400 runokirjaa, joita kukaan ei lue. Vuonna
1985 ilmestyneen esikoiseni aikaan seitsemän tai kahdeksan pääkustantajan
kautta kanonisoidut kokoelmat ehti lukea, painokset olivat 1 000–1 500 kappaletta,
omakustanteita ilmestyi vähän ja esittävästä runoudesta puhui vain Suomen Lausujain
Liitto.
Aikamme on sähköisen värinän lukuja,
joiden varjossa paperi on elossa edustaen hiljaisuuden taloutta. ”Ruutu syö
sähköä, kokoelmaan lataan energiaa,” kehittelimme teoriaa Kangaskosken kanssa
keskustellessa ennen lavalle nousua, ja sain sanottua sen myös Töölö-lavan
mikrofoniin.
Sanomatta jäivät valmistelemani
puheenvuoron lopetussanat Ulla-Lena
Lundberg Imagen 9/2022 haastattelusta:
"Olen
koko elämäni seurannut ruotsinkielistä kirjallisuutta, ja nyt alan huomata,
ettei se ole niin tärkeää. Hyvin pieni osa siitä on minulle merkityksellistä,
ja mitä minä kirjoitan, ei ole merkityksellistä nuorille. Ehkä isoin asia
vanhenemisessa on se, että kadottaa yhteyden nuoren polven
kirjallisuuteen."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.