|
Luettuani Valohampaan banaaliksi arvostelee
mieluummin Torvisen kritiikkiä kuin itse teosta. Trilogian toiseen osaan
verrattuna Valohammas ei ole pettymys. Entä, ovatko esimerkiksi nämä
niitä Torvisen ”kuluneita havaintoja” meidän ihmisenä olemisen hetkistä:
Se oli niin lyhyt herääminen, että se oli kuin vauvan kynsi.
Näytän niin tavalliselta, ettei minua kohta ole
olemassa.
Se kävi niin nopeasti, ettei sitä huomannut.
Heti kun se [kirjoittaminen] ei ole välttämätöntä, se
on järjetöntä.
Olen harmaaksi muuttunutta mustaa.
Kun olemme kahden, ehdin ajatella. Ajatteleminen on
harvinaista… En ajattele ajatuksia. Ajattelen lauseita… Ajatukset ovat ensin
kieltä ja sitten ei mitään… Sitten kun ajatuksista puuttuvat välimerkit, kun
lauseet sulautuvat toisiinsa, on syytä palata töihin.
Niin ohut jalka ei voinut olla niin pehmeä, ja
kuitenkin se oli.
Sellaista kiitollisuutta, joka ei mahdu mihinkään.
En ole enää niin hullu, että voisin sanoa itseäni
hulluksi.
Mäntymetsä tietää kaikkien asioiden pituuden.
Siinä oli kortteja, joita hän ei koskaan käyttänyt.
Kirjailijaliiton kortti putosi tiskille.
Taivaan laajuus vallitsi kumpujen yllä. (nettihaku ”ei vastaa yhtään sivua. Ehdotuksia:”)
Elän maakuopassa viisivuotisen apurahan turvin.
Minusta näkyy vain lapion kärki, kun yritän kaivaa juuri tietynlaista kuoppaa.
Tornin päällä huojui Järki ja tunteet… Tästä saa hyvän alustan. Hän
antoi Joelille Mark Z. Danielewskin romaanin House of Leaves.
Ihmiset eivät kestä omaa arkeaan. Miten he voisivat
kestää muiden elämää.
Toisin kuin Torvinen väittää kiireettömän päivän kuvaus ei rikkoonnu vain kerran vaan koko ajan, kun on kyse kahden aikuisen elämästä kahden lapsen kanssa. Eikä vain perhe-elämästä vaan elämästä yleensä niin, että lähestytään sitä, miltä ihmisenä oleminen tuntuu ja tarkoittaa.
Satiirista romaanissa on kyse ehkä vain Sitran tarjoaman lounaskohtauksen verran ja kotimaisen kirjallisuuden kritiikkinä. Luettavaa kirjoitusta, siis sitä mistä saattaa keskustella Sitran tarjoamalla lounaalla, tehdään vain ulkomailla.
Valohampaan aamupäivän ajatuksissa on björlingmäistä runoutta, dialogissa Antti Hyryn realismia. Iltaa kohti lukunautintoa häiritsevät kirja-ja viinipongailun lisäksi ylihygienisointi, lian, hullujen, huumeiden, maalaisten ja muiden yhtä vieraiden pelko, jota perustellaan perheen suojelulla.
Kirjailijakertojalle kritiikillä ei ole hirveästi merkitystä. ”Työ ja arvostus unohtuvat helposti” verrattuna siihen, että hän saa pidettyä lapsistaan huolta. Silti, miten typerä arvostelija saa olla? Tuskin myönnän erehtyneeni, mutta esseekokoelmasta Turvaton tila (2024) löytyi viimein yksi kotimainen kriitikko, joka tunnustaa tehneensä virheen:
”Luin kirjan [Emme enää usko pahaan] uudestaan ja patistin vaimonikin lukemaan sen. Liityn nyt [Pontus] Purokurun pilkkaamien tunnustavien miesten joukkoon: [Riku] Korhonen oli oikeassa. Olin tosiaan lukenut kirjan huonosti ja tehnyt aivan vääriä johtopäätöksiä. Rakensin olkiukon ja olin epäreilu. Asiassa ei ollut minkäänlaista tulkinnanvaraa. Jos vaadin kirjailijoilta vaivannäköä, minun pitää pystyä samaan. Jos kriitikon pitää jossain olla tarkka, niin lukemisessa. Rikoin periaatetta, joka on työmme ydin. Korhonen asetti eteeni peilin, jonka edessä kysyin: siis kuinka typerä saa olla?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentista, vastaan mahdollisimman pian.