"Kirjoittajan päiväkirja" jatkaa siitä, mihin blogi "Kuva ja sana" (2021–2007) päättyi
sunnuntai 11. joulukuuta 2022
torstai 1. joulukuuta 2022
Valokuvaruno "Joulupuu 2022" ja Onni
Valokuvarunon "Joulupuu 2022" osana suurin osa vuoden 2022 pahvipakkauksista, joissa kustantajat useimmiten Kirjavälityksen kautta lähettivät kirjojaan valtion kirjallisuustoimikunnan jäsenelle Kuopioon.
Isommista kustantajista esimerkiksi Siltala ja Teos
toimittivat muutamia kappaleita teoksistaan vain Taiteen edistämiskeskuksen
Hakaniemen konttorille, josta niitä sai luettavakseen Helsingin-kokouksissa,
mikäli ehti ensimmäisten joukossa valitsemaan – korona-ajassa tätäkään
mahdollisuutta ei tietysti ollut.
Runon viimeisessä säeparissa
viittaan T.S. Eliotin 2. miesääneen proosadialogissa Kallio-kuvaelman
puhekuorot:
ja tuuli sanoo: ”Täällä
asui kunnollisia jumalattomia ihmisiä:
heidän ainoana muistomerkkinään
asfaltoitu tie
ja tuhat hukattua
golfpalloa.”
(T.S. Eliot: Kootut runot,
WSOY 2022, suom. Juha Silvo, 285)
tiistai 29. marraskuuta 2022
Tekisi mieli runoilla, mutta kirjailijan marraskuu on muuta
Tekisi mieli runoilla kuin itse itsensä synnyttänyt voittaja:
Ylämäet ei riitä
niin hyvä kunto;
valehtelematta totiset
selät juoksevat vastaan.
Mutta kirjailijan syksy on muuta,
valehtelematta. Runoilijaakin synkempi marraskuu on proosan kyntäjällä. Kansa
päättää joululahjasta kaupassa ja kirjastossa, amatöörit mittailevat
ammattilaisten työtä palkintoraadeissa. Myydystä kirjasta 3–4 euroa
verotettavaa tekijälle, lainauksesta 31 senttiä ja raatien sattumat kuin
haulikolla ammuttuja.
Pyssy kuin pyssy, kehno vertaus
sota-ajassa. Ujostelematta asetta voi käyttää vain aikuinen pelimies
taantuessaan poikuuteensa ruudun äärellä: ”Hahmo tokaisee minulle ’get good,
son’ ja laukaisee kiväärinsä.” (Savon Sanomat 29.11.2022, 2)
Ovatko omat lukuni olleet haku- vai tarkkuusammuntaa selkenee seuraavassa muutossa. Neljänä vuotena kustantajat ovat lähettäneet valtion kirjallisuustoimikunnan jäsenelle kirjoja, joista noin sata jää työhuoneeseen. Moninkertainen määrä selaamalla luettuja ja kesken jääneitä on jatkanut matkaansa lahjoina, palkintoina ja kierrätyshyllyissä.
Mutta,
moniko sadasta jäljelle jääneestä jatkaa seuraavan työhuoneen kirjahyllyyn?
Neljä vuotta olen vältellyt varsinkin
kotimaisten teosten julkista arvostelua, koska en halua kenellekään samanlaista
kaksoisvaltaa, jota esimerkiksi entinen kriitikko käytti jakaessaan rahaa
valtion kirjallisuustoimikunnassa ja toimiessaan samaan aikaan tuomarina Helsingin
Sanomien kirjallisuusarvostelijana.
Neljään vuoteen mahtuu tuhansia
luettuja anomuksia. Kun tekijät ja teokset eivät ole tuttuja muuten kuin
mielikuvina, ensimmäinen vuosi on vaikein. Neljän vuoden jälkeen tietää, että
on tullut tehtyä hyviäkin päätöksiä, ja ne kehnot muistaa paremmin. Naamatusten
haukkuja on tullut vähän, tekstinäkin niukasti.
Vertaisarviointi ei ole
täydellinen järjestelmä, mutta mikä olisi parempi. Esimerkiksi Taiteen
edistämiskeskuksen kiireessä rakennettu ”poolijärjestelmä” korona-apurahoja
jaettaessa on parhaillaan arvioitavissa, ja samanlaista kritiikkiä ja jatkuvaa
kehittämistä vaatii vertaisarviointiin perustuva jakaminen.
Ensi vuonna Taiken anomusten
lukijoille on luvattu jonkinlaista muuta korvausta kuin pelkät
kokouspalkkiot. Sen sijaan muutosta ei ole tulossa kymmenen vuotta sitten hyväksyttyyn kulttuurilakiin,
joka on ajanut alas alueellisten taidetoimikuntien toiminnan, aivan kuten lakia
valmisteltaessa pelättiin, ja Taiken sisällä toimikuntien valtaa on keskitetty
keskuksen johtajalle.
Vuonna 2023 valitaan uusi johtaja, hakijoita on yli kaksikymmentä. Ehkä hän saa taideneuvoston, toimikunnat ja opetusministeriön miettimään, olisiko myös Taikessa vertaisarviointiin sovellettavissa tieteen
puolella pohditut kanssakulkijuuden ja yhdessäajattelun
mahdollisuudet?
”Vertaisarviointi on siis
tieteelle ja tutkimukselle välttämätöntä työtä, jota tehdään palkatta, usein
näkymättömissä, ja jota ei arvosteta niin, että siitä olisi aidosti hyötyä
esimerkiksi työnhaussa. Tämän ristiriidan voi muotoilla korostetusti niin, että
vertaisarviointi on tekijöilleen merkityksellistä työtä, jota ei kuitenkaan
tehdä vain kollegiaalisen yhteisön hoivaavassa sylissä vaan akateemisen
kapitalismin, kilpailun ja julkaisuteollisuuden rattaissa…
Epäkohtien osoittamisen ohella
hoivan käsite voi myös avata mahdollisuuksia toisin tekemiselle. Esimerkiksi
Reeves [Madeleine] on ehdottanut, että vertaisarviointi hoivan käytäntönä voisi
tarkoittaa arvioinnin käsittämistä affektiiviseksi ja suhteissa rakentavaksi kanssakulkijuudeksi…
Tällöin arviointi ei olisikaan virheiden ja puutteiden osoittelua oletetusta
neutraalista positiosta, vaan sellaista yhdessäajattelua kirjoittajan ja
hänen tekstinsä kansa, joka näkisi tekstin mahdolliset ongelmat…”
( Ari Korhonen & Katariina
Mäkinen: ”Vertaisarviointi – kuria vai hoivaa?”, Tiede & Edistys
3/2022).
Korjattu 5.12. Sanaston korvaus vuonna 2022 tilitetyistä vuoden 2021 lainoista ei ole 0,25 vaan 0,31 senttiä. Jaettavissa oli 8,6 miljoonaa, eikä yli 30 000 euron tilitystä jaeta.
torstai 17. marraskuuta 2022
Uusia kuvia Iisalmesta 1981 ja runo "Löperöpäät"
Uusia kuvia, uusia runoja ja valokuvarunouteni pakotteiden purkamista. Tänään kuva ja sana eivät elä erikseen siinä toivossa, että 1 + 1 on 3, vaan tekstiä on lykätty valokuvan päälle aivan kuten ensimmäisissä valokuvarunouden kokeiluissa 1930-luvulla.
Kuvan otin Iisalmessa kesällä 1981 Savon Sanomien Canonilla ja skannasin mustavalkeasta filmistä Epson Perfection V600 Photolla. Runon nimi on "Löperöpäät" ja lopun lainaus Otto Manniselta.
tiistai 1. marraskuuta 2022
Muutama muistiinpano Helsingin kirjamessuilta
Helsingin kirjamessuilla Suomen
Kirjailijaliiton 125-juhlavuoden kunniaksi Matti Kangaskoski haastatteli 40
vuotta sitten alalle tullutta, 20 vuotta sitten esikoisensa julkaissutta Saila
Susiluotoa ja viime vuonna debytoinutta Meri Valkamaa siitä,
millaista kirjailijan ammatissa työskentely on ollut eri aikoina.
Kirjoitin muutaman liuskan
muistoista, joita ehdittiin sivuta muutaman kerran. Sen sijaan muistiinpanoja
itse esiintymisestä ei juuri ehdi tehdä. Päällimmäisenä jäi mieleen
esikoiskirjailija Valkaman kuvaus siitä, miten kirjoittajan tänä päivänä on
kilpailtava erottuakseen muista ja kuinka paljaaksi voi tuntea itsensä
someajassa.
Nettiaika on muuttanut
kirjailijan ja lukijoiden suhdetta. Neljäkymmentä vuotta sitten kritiikkiä
julkaistiin päivälehdissä enemmän, mutta lukijat jäivät hiljaiseksi kansaksi.
Toisaalta kriitikon rivit jäivät lopullisemmiksi tuomioiksi, kun päivälehtien
kulttuuri- ja mielipideosastot eivät julkaisseet kommentteja, oikaisuja tai
vastineita arvosteluihin.
Tänä päivänä kriitikolta voi
puolustautua postauksella. Yhtä hyvin on vaikea välttyä lukijoiden
mielipiteiltä kirjoista, olipa teosta luettu tai ei. Some ja
lukuaikapalveluiden tähdittämät lukija-arviot ovat muuttaneet palautteen
muotoa ja määrää, ja se maailma voi olla todella raaka. Ainakin Meri Valkama on
kokenut niin.
Valkamalle oli jäänyt mieleen
esimerkiksi Suomen Kuvalehden huhtikuussa julkaisema Jukka Viikilän
haastattelu, jossa Viikilä mainitsi säpsähtävänsä hereille yöllä ja
miettivänsä, onko Facebookin Kirjallisuuden ystävät -ryhmässä taas haukuttu Taivaallista
vastaanottoa.
Samaan teoksen vastaanottoa
hämäävään suuntaan on viittonut Saila Susiluodon mielestä autofiktion
"nousu". Mutta on myös yksi asia, joka ei ole muuttunut.
Niin Susiluodon kuin oman muistini mukaan runokeikan palkkio on pysynyt samana.
Esimeriksi messuilla kirjailijaliitto on tietääkseni ainoa ohjelmajärjestäjä,
joka maksaa palkkaa kirjailijalle: 200 euroa esiintyjälle ja haastattelijalle
280 euroa puolen tunnin lavaesiintymisestä.
Omissa kommenteissani veikkasin,
että suurin muutos on vauhdin kiihtyminen. Esikoista naputtelin Optima Elitellä
(DDR). Nyt on kaksinkertaiset kuuntelunopeudet äänikirjoissa, sadasosasekunnit
pörssissä, vuodessa ilmestyy 300-400 runokirjaa, joita kukaan ei lue. Vuonna
1985 ilmestyneen esikoiseni aikaan seitsemän tai kahdeksan pääkustantajan
kautta kanonisoidut kokoelmat ehti lukea, painokset olivat 1 000–1 500 kappaletta,
omakustanteita ilmestyi vähän ja esittävästä runoudesta puhui vain Suomen Lausujain
Liitto.
Aikamme on sähköisen värinän lukuja,
joiden varjossa paperi on elossa edustaen hiljaisuuden taloutta. ”Ruutu syö
sähköä, kokoelmaan lataan energiaa,” kehittelimme teoriaa Kangaskosken kanssa
keskustellessa ennen lavalle nousua, ja sain sanottua sen myös Töölö-lavan
mikrofoniin.
Sanomatta jäivät valmistelemani
puheenvuoron lopetussanat Ulla-Lena
Lundberg Imagen 9/2022 haastattelusta:
"Olen
koko elämäni seurannut ruotsinkielistä kirjallisuutta, ja nyt alan huomata,
ettei se ole niin tärkeää. Hyvin pieni osa siitä on minulle merkityksellistä,
ja mitä minä kirjoitan, ei ole merkityksellistä nuorille. Ehkä isoin asia
vanhenemisessa on se, että kadottaa yhteyden nuoren polven
kirjallisuuteen."
keskiviikko 19. lokakuuta 2022
Näköalan valokuvat Kuopiossa ja Helsingissä
Ferdinand von Wrightin klassikkoteos
Näköala Haminalahdelta (1853) on maalattu Haminavuorelta, josta sai
nimensä valokuvarunojen kokoelma Näköala Haminavuorelle (2022).
Pari päivää ennen kuin ripustan näyttelyn
kokoelman valokuvista Helsinkiin, esittelen Ferdin ja omaa näkemystäni Näköaloista
Kuopiossa. Tervetuloa Rosebudin kotoisaan kauppahallin myymälään perjantaina
27.10. klo 17.00.
Ferdin yhdestä päivästä
Haminalahden kartanossa kerrotaan romaanissa Taistelevat metsot (2020),
josta puhutaan Kuopion kirjaston ja taidemuseon Taidekirjalukupiirissä tiistaina 25.10.klo 17.30 alkaen. Haminavuorella luonnosteltua ja kartanossa maalattua Näköalaa
Haminalahdelle kuvaillaan Taistelevissa metsoissa kymmenen sivua
(147–157) ja romaanin Jälkisanoissa (299–302, 320 –325).
Rosebudin Helsingin myymälässä
Sivullisessa valokuvanäyttely Näköala Haminavuorelle on esillä
kirjamessuviikolla 24.10.–12.11.2022. Messuilla esiinnyn lauantaina 29.10. klo
11.00 Suomen Kirjailijaliiton Töölö-lavalla ja klo 12.30 kustantaja Aviadorin osastolla 6n49.
Kirjailijaliiton
125-juhlavuoden kunniaksi Matti Kangaskoski keskustelee 40
vuotta sitten alalle tulleen Tossavaisen, 20 vuotta sitten esikoisensa
julkaisseen Saila Susiluodon sekä viime vuonna
debytoineen Meri Valkaman kanssa siitä, millaista kirjailijan
ammatissa työskentely on ollut eri aikoina.
tiistai 4. lokakuuta 2022
Erikoisoperaatio tuottaa erinomaisia sankarivainajia
Romaani Venäjän metsästäjät jatkuu
Näköalan vastuun siirryttyä lukijalle. Niin jatkuvat myös Putinin
erikoisoperaatiot, ja ensimmäisen julkisen palautteen valokuvarunojen
kokoelmasta kirjoitti kuopiolainen kirjahipsteri ja toimittaja Aino-Maria
Savolainen blogiinsa Amman lukuhetki (3.10.2022).
Vain yksi ugrituttavistani on
uskaltanut viestiä Venäjältä sen verran, että tiedän hänen olevan hengissä.
Ugritasavaltojen uutislähetykset suoltavat kyllä propagandaa minkä ennättävät. Se
mitä pelättiin Suomalais-ugrilaisten kansojen V maailmankongressissa
Hanti-Mansisjkissa 2008, kun Viron valtuuskunta presidentti Ilveksen
johdolla marssi ulos Venäjän puheenvuoron jälkeen, on toteutunut.
Ja vaikka Krimin valtauksen jälkeen vuonna 2015 ”Putin ja Fidez opettivat oikeaa politiikkaa ugrikirjaílijoille” Palatonin rannalla, elettiin samassa toivossa kuin lapamato ja saksalaiset kaasuputkiensa kanssa. Tuskin Komissakaan kukaan enää vitsailee: ”Julistakaa te meille sota, niin me heti antaudumme Suomelle.”
Venäjän periferiasta lähteneiden, Ukrainan erikoisoperaatiossa kaatuneiden kuvia näytetään televisiossa varsin avoimesti. Päämiehet lausuvat muistosanoja harva se ilta ja päivisin paljastetaan sotilaiden muistolaattoja ja rintapatsaita. Katuja ja kouluja nimetään kilvan kaatuneiden muistoksi, äidit pyyhkivät kyyneleitään ja isät tarinoivat urheasta pojasta, joka antoi henkensä pienen, mutta mahtavan isänmaan puolesta.
Kaatuneista korkea arvoisimmille
nimetään sotalaiva ja myönnetään Venäjän federaation sankarin arvonimi. Esimerkiksi
Komiin näitä sankareita on jo saatu kaksi. Uutisissa asti surtuja kaatuneita
oli keväällä Komissa 25, tänään kaksin- kolminkertaisesti vajaan miljoonan
kansasta. Eivätkä lukuun sisälly mitättömät tapaukset, kuten kadonneet ja
vangiksi jääneet.
Komin Vorkutaan asti on raahattu
ukrainalaisia, jotka uutisoivat kiitollisuuttaan pohjoisen viimasta ja
räntäsateesta. Yhtä hyvin kiitollisia ollaan Luhanskissa, kun komilaiset
uusivat heidän vesi- ja lämmitysjärjestelmänsä, joita Ukraina ei kunnostanut miesmuistiin.
Entä Komin omat ruosteiset putket, milloin ne hoidetaan niin, että
z-sankareiden voitelijoita virvoittaisi juomakelpoinen vesi?
Ja missä kunnossa on Komin
pääkaupungin Syktyvkarin jätevesilaitos, jota suomalaiset olivat rakentamassa,
kuten kerrotaan Venäjän metsästäjien käsikirjoituksen sivulla 95:
Sisäministeriön
seinässä kyltit sai lukea komiksi ja venäjäksi, aivan kuten laki määräsi ennen
erikoisoperaatiota ja sen jälkeisessä maanpuolustuksellisten
erityisoperaatioiden ajassa. Komin, Venäjän ja Novoimperiumin liput liehuivat
pääoven päällä kipakassa tuulessa, joka puski joen suunnasta. Uuden rauhan
vallan lipussa punaiset viisisakaraiset kiersivät kaksipäistä kotkaa samalla
tavalla kuin Euroopan unionin keltaiset tähdet. Kellastuneen koivikon takaa
haistoi hitaan veden, jota ei saanut juoda huolimatta siitä että suomalaiset
olivat rakentamassa jätevesien puhdistuslaitosta. Se oli sitä Syktyvarin
Joenkylän eikä Ust-Sysolskin aikaa.