Puolukanvarvun
näkökulmasta syrjäisessä Helsingissä asuva kirjailija Antti Hurskainen on
entistä ”tietoisemmin sodassa pääkaupunkilaisarroganssia ja -tietämättömyyttä
vastaan”.
Esseekokoelmassa
En kieltäytynyt aseista (2024) tekemästään linjauksesta huolimatta Hurskainen
ei aio reagoida Keskustan yhteydenottoihin, vaan löytää omat syrjäseutunsa myös
ratikasta.
Esseissään
Lapinlahdella syntynyt ja nuoruutensa asunut Hurskainen kertoo
perusteellisemmin kotiseudustaan ja perheestään, jotka ovat vilahdelleet edellisten
teosten taustalla. Isän kuolema on ilmeisesti helpottanut kahden pojan isän muistelua,
tilitystä ja tunnustuksia.
Kirjallisuutta
kaikki on kuitenkin. Ja lopun odotusta kirjaa lukemalla ja kirjoista luomalla
kuulosuojaimet päässä. Niin yksinäiseen kulmaan kirjailija maalaa itseään Helsingissä,
taiteilijapiireissä ja perhe-elämässä, että kuoleman vonkamies tulee mieleen.
Perusteellisempi
arvio on toisten työtä. Päiväkirjailen nyt ja aina vain sen, mikä sattuu
sopimaan omiin töihin. Tänään sattui se, miten Hurskainen onnistuu vertaamaan
maalaista ulkomaalaistaustaisiin ja työväenluokkaan, joiden puutetta pääkaupungissa
on nostettu esille.
”Nostaisin
vaihtelevan faktuaalisten peilikuvaongelmien rinnalle kolmannen eli kysymyksen
maalaisesta kirjallisuudesta. Matti Mäkelä on kuollut, 77-vuotias Heikki
Turunen paljastaa Seuran haastattelussa olevansa ’junttieinari’ ja hänen
oppipoikansa Antti Heikkinen julkaisee muutaman tilauselämäkerran vuodessa.
Kuka pitäisi agraarin proosan puolia? Helsinkiläisten korkeakoulutettujen
kuvaukset Helsingistä eivät lähtökohtaisesti ole ongelma niille, joita
kirjallisuuden tasa-arvokysymykset kiinnostavat. On kuitenkin selvää, että
fiktiomme ja runoutemme on liian vähän leppävirtalaista ja loimaalaista. Noin
kuusikymmentä prosenttia suomalaisista asuu yli 40 000 asukkaan kunnissa.
Jos peili pyrkisi heijastamaan todellisuutta, yli kymmenen kirjailijan
syyskatalogin kahdestakymmenestäviidestä tulisi elää tiheän kaupunkiliikenteen
tavoittamattomissa.
Kymmenen
avustajaa tai kirjailijaa, alle yksi rodullistettu ja vähintään neljä
maalaista. Miten on Nuori Voima tai mikä hyvänsä kustantamo? Heijastus
alkaisi näyttää todellisemmalta.” (54)
PR
Telppäsniitty mainitaan, mutta Paavo Ruotsalaisesta
Hurskainen ei kerro tässä esseekokoelmassa. Ehkä ei mistään niistä tai romaaneissa,
en ainakaan muista.
[Lisäys/korjaus 14.8.2024: Hurskaisen esikoisromaanissa
22 – Kertomus syömisestä (Siltala 2019) kerrotaan myös Paavo
Ruotsalaisesta. Fiktiota, esseetä ja/vai totta selviää, kun saan lainattua
teoksen kirjastosta. Siltala ei lähettänyt kirjojaan valtion kirjallisuustoimikunnan
jäsenille, vain muutaman kappaleen Taiken Hakaniemen konttorille, joten työhuoneesta kirjaa ei löydy.]
Miksi kirjailijan synnyinkunnan naapurihiippakunnassa
asunutta ei mainita? Joku suhde tai ajatus Hurskaisella on pakko olla kahden
hiippakunnan piispasta ja hänen opetuslapsistaan, körteistä, jotka kokoontuvat
Herättäjäjuhlille niin kuin Hurskainen telppäsniitylleen Ilosaarirokkiin
vuoteen 2010 asti.
Kuin Paavon suusta on ”Joensuutrilogian” todistus lopulta jokaisen
on itse käytävä neuvottelunsa Jumalansa kanssa. Kuten Paavo kirjeissään
jakaa seuraajiaan oikeisiin ja vääräuskoisiin, Hurskainen esseissään kiivailee niin
tekopyhyyttä kuin kehnommin kirjoittavia vastaan. Alkoholisminsakin hän myöntää
yhtä reilusti kuin Paavo markkinajuopottelunsa. Nainen on lähinnä kärsivä vaimo
niin Paavon elossa kuin esseissä.
Hyvä olisi lukea, jos Hurskainen kirjoittaisi Paavon kirjeistä,
körttiläisyyden pyhistä alkuteksteistä. Kehnosti kirjoitettuja Paavon sanelusta
laadittuja ja epäjohdonmukaisia, paitsi kiivailussaan vääräuskoista vastaan.
Vielä parempi olisi, jos kuulisi maallikkosaarnaaja Hurskaisen puhuvan lukukokemuksestaan
Aholansaaressa tai Herättäjäjuhlilla.
Siinä olisi vääräuskoiselle ensimmäinen syy vierailla oikeauskoisten
seuroissa.