"Kirjoittajan päiväkirja" jatkaa siitä, mihin blogi "Kuva ja sana" (2021–2007) päättyi
keskiviikko 15. maaliskuuta 2023
tiistai 14. maaliskuuta 2023
Lehtituki junnaa ja kirjailijaliitto lupaa pienen palkkion
Hej, nyt se mitä piti sanoa
Helsingin kirjamessuilla 2022 on julkaistu Kaltiossa 1/2023.
Esseen jatkona ovat messuttelujen Jälkisanat sekä Näköalan
valokuvarunoja ja uusia kirjailijakuvia, jotka liittyvät Oulun kirjallisuuden talon
näyttelyyn 3.3.-25.3.2023.
Esseiden yhtä hyvin kuin
valokuvarunojen julkaisemiseen en ole löytänyt liikaa kanavia. Tuskin yhtä, joka
edes vastaisi sähköpostiin, joten kiitos kuuluu tällä kertaa Kaltion
päätoimittajalle Paavo J. Heinoselle.
Ahtaassa raossa rimpuilevat
myös kulttuurilehdet. Heinosen pääkirjoituksen otsikko onkin ”Ajattelen koko
ajan rahaa”. Kun kulttuurilehtituki junnaa vuoden 2006 tasolla ja tukieurot
valuvat valtio-omisteisen Postin kirstuun, mitä tapahtuu kun seuraava
kulttuuriministeri lyhentää valtion velkaa vaikka vain muutamilla tuhansilla
euroilla.
Suomen Kirjailijaliittokin
valmistautuu kiristyksiin. Liiton lehti Kirjailija 2/2023 keskittyy
konflikteihin ja sotaan, joista kaivataan tekstiä. Jäsenkirjeen mukaan kirjoituksessa
saa olla korkeintaan 2000 merkkiä ”ja siitä maksetaan pieni palkkio”.
Kun kirjailijoiden
ammattiliittokin tarjoaa vain pientä palkkaa, siitä on hyvä ottaa
esimerkkiä niin nyt kuin tulevina aikoina.
JK
Kirjoittajayhdistysten Talvipäivillä esittelen näyttelyä Näköala Haminavuorelle Oulun kirjallisuuden talossa (Hallituskatu 9) perjantaina 24.3. klo 18.00.
lauantai 11. maaliskuuta 2023
Romaani Venäjän metsästäjät ilmestyy kesäkuussa 2023
Hirviyrityksen lisäksi Venäjän
metsästäjissä kuvataan perinteisiä komilaisia metsästystapoja romaanin
alaotsikon Eräurheilua Kominmaalla mukaisesti. Kertojan näkökulma on
konsultti Pekka Pakkalalla, ja romaani tapahtuu Vladimir Putinin
jälkeisessä vallan siirron ajassa.
Uusi aika tarjoaa jälleen
yritysmahdollisuuksia, kun Ukrainan erikoisoperaation talouspakotteet hellittävät.
Pimeys kirkastuu aitovenäläiseksi kulta-ajaksi lupaavat uuden Venäjän,
Novoimperiumin, vallanpitäjät.
Suomalais-ugrilaisiin
kansoihin olen tutustunut Venäjän-matkoillani. Ensimmäisen kerran tapasin
ugrikirjailijoita Viron Lohusalossa 1996 ja sen jälkeen olen vieraillut
Udmurtiaa lukuun ottamatta kaikissa ugritasavalloissa. Olen ollut mukana myös
M. A. Castrénin seuran ja Suomalais-ugrilaisten kirjallisuuksien AFUL:n
hallituksissa.
Komissa olen päässyt
käymään vuonna 1997 ja 2017, joten eräkirjallisuuden perinnettä jossain määrin
murtava teos on hakenut muotoaan useampia vuosia. Isona apuna matkan varrella
on ollut Paula Kokkonen, joka opetti suomea Syktyvkarissa ensimmäisen
Komin-vierailuni aikana.
torstai 2. maaliskuuta 2023
Oulun näyttelyyn 27 uutta kirjailijakuvaa
Iisalmessa näyttely Näköala Haminavuorelle päättyy perjantai-aamuna 3.3., ja iltapäivällä nostan kuvat seinälle Oulun kirjallisuuden talossa (Hallituskatu 9).
Oulun näyttelyn uutuutena on
27 kirjailijakuvaa vuosilta 1980–2010. Tampereen Laiku-gallerian toukokuun näyttelyä jäivät
odottamaan mm. Satu Hassin, Martti Joenpolven, Jyrki Lehtolan ja Ilpo
Tiihosen mustavalkeat vedokset.
Kirjoittajayhdistysten
Talvipäivillä Oulussa esittelen kirjallisuuden talon näyttelyä perjantaina 24.3. klo 18.00. Talvipäivien ohjelma löytyy täältä.
maanantai 27. helmikuuta 2023
torstai 23. helmikuuta 2023
Liite Iisalmen valokuvarunojen näyttelyyn
Näköala Haminavuorelle Iisalmen kultturikeskus 1.2.-3.3.2023.
Työpäiväkirjasta 1981
Tiivistelmä kesäharjoittelusta Savon
Sanomien Iisalmen aluetoimituksessa
Oriveden Opiston kulttuuritoiminnan linjalle työkautena 1981–1982
To. 1.5.1981
Jutut oli saneltava purkajalle Kuopioon, kun näyttöpäätteet saivat lämpöhalvauksen.Kiuruveden herättäjäjuhlien
jutusta kuvat hävinneet salaperäisellä tavalla, samoin alttaripiirros. Harmi,
hyvä kuva meni. Pelle Miljoonan kuvien kehittäminen ja jutun
rustaaminen.
Ma. 1.6.
Pellen juttu lehdessä lauantaina
lehdessä: otsikko muutettu ja homohommat poistettu.
Ke. 3.6.
Juttu lehdessä surkean kuva
kera, johtuen huonoista kehitteistä… Vakitoimittaja Väinö Tuomainen,
ilmeisesti kuvaekspertti täällä, tuli lomalta ja aloitti uudistamalla litkut.
Tänään Savon Sanomien
porukka juhlii jollain poliisien majalla, juo ja syö makkaraa.
Krapulapäivä. Ylä-Savon
ammattikoulutuksen kuntainliiton liittovaltuuston kokouksen sanahirvilöistä
juttua. Illalla kuuntelemaan Tuuliajolla kiertuetta Kuopioon.
Su. 14.6.
Sotaveteraanit juhlivat
Iisalmessa ja niitä pitää kuvata sateessakin.
Ma. 22.6.
Kaikki on lomalla ja pitäs
hoitaa koko puljua, muttei tiedä miten, tahtoo tulla isoja tuppoja… ja tulee
kuulemma tappiota joka päivä.
Ti. 23.6.
Eräs toimittaja jossain
verkonlaskussa, vaikka pitäisi hoitaa kunnanhallituksia yms.
Su. 28.6.
Kuvateksti etusivulla:
Ti. 30.6.
Tänään tuli palkka, peruspalkka
jotain 3200/kk.
Pe. 3.7.
Kaavilla, teosofeja. Ongelmana
ettei saanut julkaista, että aikoivat vuokrata Mikko Niskasen Käpykolon
tulevaksi Teosofiseksi kulttuurikeskukseksi.
La. 11.7.
Juttujen perässä autolla 400 km.
Ti. 14.7.
Pyhäjärven Kihupäivien jutusta
tuli vastinetta Marketta Viitalalta, jotta onhan sitä kulttuuria meitin
kunnassa, turha sitä on morkata, puutetta nimittäin.
Ti. 21.7.
Uutispäällikkö Reka Myöhänen
kartoittaa kesätoimittajia ja niiden ensi talven puuhia… Kehui minun tehneen
niin hyvää työtä Ylä-Savossa, että Pyhäjärveltä asti soitellaan.
Ke. 29.7.
Iisalmen ilmeen valmistelua.
Ma. 3.8.
Aamulla klo 10.00 Hotelli- ja
ravintolaväen kesäpäiville Seurahuoneelle. Muka virkistävät urheilukisat.
Kännissä koko jengi.
Ti. 4.8.
Illalla soitteli taas
kunnallisneuvos Kärkkäinen Kiuruvedeltä ja toivoi sukukokouksesta juttua
lehteen, koska oli kahden palstan ilmoituskin lehdessä. Vuoropäällikön
toteamus: sukukokouksia, perkele, niitä on joka päivä. Hiljeni kun kerroin,
että kunnallisneuvos pyysi…
Ke. 5.8.
Tänään uutinen kulttuuriin
teosofien Niskasen Käpykolon vuokraamisesta.
To. 6.8.
La. 8.8.
Juhani Ahon kunniaksi, kun kuoli
60 vuotta sitten muistotilaisuus. Tylsää ja niin oli jutun tekeminenkin.
Ma. 10.8.
Pääsykoe Tampereella.
Kuopiossa 1.2.2023
Jouni Tossavainen
keskiviikko 15. helmikuuta 2023
Valokuvaruno ”Kuusimetsän sinikammari”
Kirjastosta saatu Nuori Aaro (2022), Pekka Tarkan runoilija Hellaakoskesta laatima elämäkerta, ja sen jälkeen kerrattu kootut Runot (1977) kuuluvat runon taustaan.
Tarkan kirja loppuu Jääpeiliin
(1928). Toivottavasti saadaan toinen osa, josta selviää, miksi runoilija
vaikeni 13 vuotta erinomaisen ellei parhaan kokoelmansa jälkeen. Jääräpää hän
oli jo syntyessään, joten vaikeneminen onnistui tarvittaessa.
Nuori Aaro oli myös vihainen,
raivokas kriitikko, viinamäen- ja naistenmies, jonka pään Wäinö Aaltonen
ikuisti Savonlinnan sankaripatsaaseen 1921. Yhtä hyvin hänet ja varsinkin
vaimonsa, Aaltosen siskon Lempin, tuo mieleen Aleksis Kiven patsas Runoilija ja
muusa Tampereen vanhan kirjastotalon edessä.
Valokuvarunon kuva on otettu
Tervossa Pekkalan savusaunan ikkunasta talvella 1985. Väridia olkoon poikkeus
mustavalkeassa blogissa, jossa kehitän ja kiinnitän uusia pakotteita.
Kuvan ja tekstin suhde, siinä
missä kuvataide, kiinnosti Hellaakoskea ja hän oli tarkkana kokoelmiensa
painoasusta, vaati kerran jopa fraktuuraa kirjansa tekstityypiksi. Aikansa
kuvarunot ja kokeilevuudet huipentuivat Jääpeilissä, jonka
käsikirjoituksesta saa kalpean aavistuksen kootuista runoista.
Jääpeilin runo ”Dolce far niente” innoitti tamperelaista valokuvaajaa Petri Nuutista suloiseen joutilaisuuteen ja ihanaan tekemättömyyteen Roomassa, joka synnytti valokuvakirjan roman (2019). Tammikuussa VB-keskuksen avajaisissa Petri lahjoitti kirjansa, jonka aluksi ja lopuksi on painettu runon korjausliuskat. SKS:n arkiston tallettamista jäljistä näkee, miten Hellaakoski työsti runoa vielä kirjapainovaiheessa etsien uusia sanoja, typografiaa ja visuaalista muotoa.
Nuutisen esipuheen sanoin: ”Tämä runo täytyy
nähdä.” Ehkä kokonaisen kokoelman ihme joskus vielä nähdään, kun Jääpeilistä julkaistaan
samanlainen faksimile kuin Ezra Poundin editoinnin täyttävästä T.S.Eliotin
Aution maan (1922) käsikirjoituksesta?
Kirjatuotannon vilkastumista
viime vuosina nuori Hellaakoski ei pitänyt kirjallisuutemme ”sisäisille
arvoille” yksinomaan edullisena. Vuoden 1923 esseessä ”Kirjojen ulkoasusta ja
koristamisesta” ei mainita Akseli Gallen-Kallelan kuvittamaa Kalevalaa,
mutta siihen viitannee toivomus ”pienestä ja arvonsa mukaisesti” painetusta Kantelettaresta,
josta ei pitäisi paisuttaa viiden kilon painoista kuvitettua ”kansallista
loistoteosta”.
Nuori Aaro kivitti vanhaa
Akselia, vanhempi esseisti silitteli jo myötäkarvaan, ja kukapa ei edelleen
hahmottaisi Kalevan sankareita Gallen-Kallelan kuvituksina. Jostain syystä
Väinämöisestä ei tule ensimmäisenä mieleen Rauta-ajan Kalevi Kahra.
Kuva on Hellaakosken mielestä
niin voimakas, että lukija menettää sen takia herkimmän kosketuksen tekstiin. Nuoren
Aaron pohdinnasta on vielä matkaa herkkyyteen, josta valokuvan ja runon
aistimusten yhdistämisen vaikeudet alkavat, mutta ongelman juuri hahmottuu:
”Kuvitetussa kirjassa vedetään
kuva-aistimukset etualalle, vieläpä poikkeuksellisella mahdilla, joka
kuvaamataitelijalla on. – Eihän tämä voi olla millään muotoa tekstin
tehostamista tai kaunistamista. Kuvitus voi itsessään olla kaunis, mutta
kirjaan yhdistettynä se on törkeän väkivaltainen, väkivaltainen ennenkaikkea
lukijaa kohtaan, joka, kuvien ylivoiman sysimänä, ehdottomasti kadottaa
herkimmän kosketuksen tekstiin.” (Kuuntelua. Esseitä teoksista ja
tekijöistä, 1983, 16)
Tekstiin Hellaakoski kuitenkin
halusi lisätä kuvitusta Näköalan päätoimittajana. Parnasson
edeltäjän liitekuvissa hän muisti jälleen Wäinö Aaltosen veistoksia, ja vuoden
1950 ykkösnumeron kansikuvassa näköala avautuu erämaahan Sven Grönvallin
akvarellissa.
Sittemmin Tuomas Anhava lopetti Parnasson kuvittelut niin, että kuvan ja sanan suhteeseen palattiin vasta 2000-luvulla lähinnä Ville Hännisen kansikuvitusten pohdinnoissa ja sarjakuvissa. Yhtä hyvin vanha Hellaakoski lopetti kokeilevat kuvarunoilut ja palasi säepakon akanvirtaan. Tai jäätielle; Jääpeilin jälkeen vapaa ei ollut umpihanki eikä lohen suku noussut vastavirtaan.