Muutamia muistumia savolaisesta
kirjallisuustapahtumasta Kirjakantista on päivitettävä, koska tällä kertaa ne eivät olleet
mustelmia vaan niin mukavia muistoja, että pitäisi olla yhtä kiitollinen kuin
Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen.
”Jos hukkasit onnellisen elämän
avaimet, kokeile, löytyisikö taskustasi pieni pala kiitollisuutta”, piispamme
paimentaa lampaitaan Savon Sanomien kolumnissa tänään.
Yhtä hyvin tekee mieli lainata
nobelisti Louise Glückin ”Aamuhartauden” salaviisaita loppusäkeitä
kokoelmasta Villi Iiris (2022, suom. Anni Sumari), jonka vihdoin
sain luvun alle kirjastosta:
”Tiesimme vain, ettei ollut
ihmisluonnon mukaista rakastaa/ ainoastaan sellaista mikä vastaa rakkauteen.”
Pyytääkö siis ”Saavuttamaton
isä” pyyteetöntä rakkautta, jonka varaan ihminen ei osaa heittäytyä, vaikka on
oppinut palvomaan ”sinua”, jota kuitenkaan ”Aamuhartauden” mukaan ”emme koskaan
ajatelleet”?
Helpompi kuin vastata kysymykseen
on palata kiitollisuuteen. Tosin ennen sitä muistan ja muistelen Janne
Saarikiven haastattelua Kirjakantin viimeisenä päivänä. Puhuimme pääasiassa
Venäjästä, mutta myös uskosta. Heti toiseen painokseen hypänneen teoksen Hankalat
sanat päättää essee ”Usko”, josta löytyvät Saarikosken mielestä uskottavat
sanat. Näihin sanoihin hän luottaa enemmän kuin yliopistoon ja Yleisradion ja
niiden takia hän voisi kärsiä marttyyrikuoleman, vaikka sanojen tarkka merkitys
jää hämärän peittoon:
”Jumala on kolmiyhteinen,
Luoja, Vapahtaja ja Pyhä henki. Ja että Jeesus Kristus on Jumalan poika,
Vapahtaja, meidän tähtemme kuollut ja ylösnoussut.”
Haastattelussa, jota
markkinoitiin keskusteluna Venäjästä, Saarikiven uskon taustaksi tarkentui
yksinkertainen tosi seikka: kirkon ja uskovaisten porukoissa hän on tavannut
hyviä ihmisiä.
Tarkempi raportti Kirjakantin Venäjä, Venäjä, Venäjä -keskustelusta ja arvostelu romaanista Venäjän metsästäjät (2023) löytyy Pia-Maria Valkosen Pian blogista.
Hyviä ihmisiä on myös
Pohjois-Savon taidetoimikunnassa, joka myönsi taidepalkinnon kirjailijalle.
Otin palkinnon vastaan Kirjakantin runotorstaina, joka jatkui Runopuulaakilla.
Tulokset löytyvät täältä.
Juhlat jatkuivat työn
merkeissä, kiitollisuus tulee vastaan arjen koitossa. Työkseen on saanut
päivittää esimerkiksi tätä päiväkirjaa, jonka kävijämäärä on vähitellen noussut
samoihin lukemiin kuin edeltäjässään Kuvassa ja sanassa. Mutta taidepalkinnosta
onnittelijoita löytyy eri alustoilta noin kymmenkertainen määrä päätyöhön
verrattuna.
Kiitollinen osaan olla jokaisesta,
joka on muistanut. Silti outo alakulo palaa. Ilotulituksen hetkikö on taiteen
paikka torilla, vaikka sen pitäisi kuulua joka hetkeen ja keittiöön. Toinen kulon
sytyke on syvemmällä; esikoisella ei saa olla etuoikeuksia.
Kiitollisuus ei riitä, kun
suurimmalla osalla yhtä hyvistä ja vielä paremmista tekijöistä ei näytä menevän
hyvin. Mistä kirjailija etsii ’onnellisen elämän avaimia’, kun varjot syvenevät?
Päätyötä, kirjoittamista, aina jatkaa, mutta onko julkaisemisessa mitään
mieltä, jos yhtäkään arvostelua ei julkaista.
Tuosta sain sanottua
kulttuuritoimittaja Iikka Taavitsaisen Savon Sanomien jutussa (17.11.2023),
josta on oltava kiitollinen joskin ennen haastattelua epäilin, ettei ole uutta
sanottavaa. Tuli sitten sanotuksi otsikkoon asti, että kirjailija ei osaa
kirjoittaa:
”Kirjoitan sen takia, että en
ole koskaan oppinut kirjoittamaan.”
Että entistä useampi teos jää
ilman arvostelua, siitä puhuttiin kirjailija Marjo Heiskasen juontamassa
Kriittisessä runoillassa. On ihme, että kritiikki on tämänkin verran hengissä,
totesi arvostelija Vesa Rantama. Arvostelijain liiton puheenjohtajana
Rantamalla on horisontti hallussa paremmin kuin monella muulla, tai kellään tässä
maassa, joten niin tekijät kuin kriitikot keplottelevat palkkansa konstilla jos
toisella – ja lopulta pyhällä hengellä kuten Saarikivi.
Jos Rantama on analyyttinen
kriitikko, niin Arttu Seppänen on impressionistinen kirjoittaja ja
puhuja. Hyvä keskustelupari, jota Heiskanen komppasi niin, että
Kirjakanttiklubin yleisö sai nauttia Seppäsen suusta irronneesta arvostelusta,
jota ei julkaistaisi missään: Satu Rämö on paskaa.
Nyt se on julkaistu, eikä Seppänen
ole yksin kiittämätön. Suomen Kuvalehdessä kriitikko Tero
Karstastenpää kertoo, mikä on Rämön kaava ja kuinka paljon tyhjiä adjektiiveja
tarvitaan myyvään dekkariin.
Eikä Karstastenpää ole yksin Kuvalehdessä
46/2023. Kirjailija Artemis Kelosaari rusikoi Kaija Rantakarin
kokoelman Kertosäe yhtä ankarasti kuin Seppänen luistelija Kiira
Korven esikoisen. Arvion viimeinen kappale muistuttaa palkintotodellisuudesta,
josta sain nauttia viikonlopun verran.
”Toisin kuin Cankoçak,
Rantakari kuitenkin on jokaisella aiemmalla teoksellaan päätynyt vähintään
palkintoehdokkaaksi ja Kertosäe on tullut isolta kustantamolta. Tämän
pitäisi herättää kysymyksiä siitä, mitä tässä maassa pidetään arvokkaana
taiteena.”