Pitkästä aikaa baaripöydässä
sain käydä mielenkiintoisen kritiikkikeskustelun. Enkä sanonut jotain häijyä, kuten
kapakassa tapana on, ja kuten kirjailija ja toimittaja Artemis Kelosaari
haluaisi sanoa silmäillessään kirjailijatoveria, joka ei halua rahaa ja kuuluisuutta.
Häijyyden sijasta päädyimme jyväskyläläisessä
baaripöydässä siihen, että negatiiviseen arvioon verrattuna positiivisen kritiikin
perusteluja arvostellaan varsin harvoin, vaikka ne olisivat kehnompia kuin sisäsiistissä
juonireferaatissa. Esimerkiksi jyväskyläläinen Harry Salmenniemi on niin
hyvä, että uusimmasta romaanista Sydänhämärä (2024) ei saa sanoa
poikkipuolista; parempi vaan jäädä odottamaan tunnustustrilogian päätösosaa.
Imagessa 2/2024 Silvia Hosseini ei jäänyt odottamaan, vaan lyttäsi Sydänhämärän. Negatiivisella kritiikillä on perustelunsa, kun se vastaa osittain omaa lukukokemusta. Ja osin myös Hosseini varmistaa selustaansa toteamalla, että ”on tosin mahdollista, että romaani on parodinen jekku”.
Runokriitikoiden joukossa
Kelosaari on samalainen poikkeus kuin Hosseini julkaistuaan kaksi negatiivista
arvostelua. Ensimmäinen ilmestyi Suomen Kuvalehdessä Kaija Rantakarin
neljännestä kokoelmasta Kertosäe (2023) ja toinen Parnassossa Maria
Matinmikon Valohämystä (2024), jonka valokuvista olen päiväkirjaillut
aiemmin.
Molemmat teokset sain luvun
alle kirjastosta, ja kritiikillä on sijansa. Kertosäe on herkempi ja
hellempi rakkausrunojen kokoelma kuin Kelosaaren arvostelusta voi päätellä.
Matinmikon kokoelman 30 valokuvasta Kelosaari ei osaa sanoa mitään, mutta eivät
osaa muutkaan kriitikot, kuten on tullut päiväkirjailtua.
Kumpaakaan kokoelmaa Kelosaari
ei sijoita kotimaiselle runokentälle eikä vertaa tekijöiden aikaisempaan tuotantoon
muuten kuin arvostelemalla niitä, jotka ovat ylentäneet Rantakarin ja
Matinmikon palkituiksi runoilijoiksi.
Miksi näin? Sekin selviää
Kelosaaren Imageen 2/2024 laatimasta esseestä ”Katsokaa minua kaikki”.
Omia töitään Kelosaari saa ylistää juuri niin kuin hän tekee jutussaan, mutta
arvostelijan työssä itsekehu on tappava lääke. Kun Kelosaari edistää vain omaa
hyväänsä, rahaa ja menestystä, toiset tekijät ja teokset ovat vain tiellä.
Kysymys on vain siitä, milloin
Kelosaaren nerous palkitaan. Pois tieltä risut ja kävyt, kun yli-ihminen
Hervannasta astuu kapakkaan.
Enpä aavistanut, mitä on
tulossa, kun tapasin ensimmäisen kerran Kelosaarta turkulaisella baaritiskillä
2015. Seuraavallakaan kerralla, kun keskustelimme New Yorkin Lentävän
suomalaisen arvostelusta, en nähnyt millainen neulanen toinen kirjoittaja
on kuuluisuutta metsästävän joukahaisen taivastiellä.
Kolmannella kerralla Tampereen Tillikan katupöydässä omistin Kelosaarelle Näköalan Haminavuorella. Vastineeksi sain hänen toisen runokokoelmansa Kaupunki rämeen päällä (Nysalor-kustannus 2022), joka on ”nelinäytöksinen kuvaus taistelusta tyhjyyttä vastaan”.